Pokud máte motor s přímým vstřikováním, nejspíše jste už slyšeli o karbonování nebo také zanesení motoru karbonem. Tato “nemoc” trápí bez rozdílu všechny tyto motory a je tak dobré něco málo o ní vědět. Dnes se tedy podíváme přesně na tuto problematiku.

Schéma systému s EGR ventilem – Zdroj: blogauto.cz

Úvod

Jak k tomu vlastně dojde? Dobrá otázka. Vše se samozřejmě točí kolem emisí, které jsou čím dál více regulovány a snižovány. Z tohoto důvodu tak v autech lze najít tzv EGR ventil, neboli systém na recirkulaci spalin. 

Co to má jako znamenat? 🤨”, ptáte se. A ano, čtete správně, troška toho, co motor spálí, se vrátí zpět do sání a projde spalovacím procesem znovu. Proč tomu tak je? Protože tím, že tyto výfukové plyny už prakticky nehoří, sníží teplotu hoření směsi a dojde tak i ke snížení hodnot emisí. Jednoduché jak facka. 

Jak je to s tím karbonem?

Teď když už známe hlavního padoucha můžeme si vysvětlit, co to má společného s karbonem samotným. Ve své podstatě to vlastně není vůbec složité na pochopení. Při smíchání paliva se vzduchem ve válci je tato směs zažehnuta a dochází tak k explozi, která slouží k tomu, aby samotný píst vykonával práci a my jsme tak mohli vesele jet třeba na nákup. 🛒

Problém je v tom, že směs nikdy není 100% čistá a vznikají tak saze, jejichž část se usadí na samotném pístu, zbytek pak putuje ven…nebo ne? 😯 Právě zde přichází na scénu zmiňovaný EGR ventil, který část tohoto “špinavého” vzduchu vrátí zpět, aby byl smíchán se vzduchem “čistým”. Následně se pak celý proces opakuje. Už vidíte ten problém?  

Problémy s STK

Tyto nečistoty mohou způsobit rychlejší opotřebení motoru nebo například zanesení válců, což nikdo rozhodně nechce. V konečném důsledku se tak může stát, že váš motor nejen ztratí výkon, ale také se mu zvýší spotřeba paliva a jako výsledek toho se zvýší s emise, které se EGR ventil tak moc snaží snižovat. To na STK rozhodně neocení. 🙂 Co tedy s tím?

Porovnání před a po dekarbonizací vodíkem.

Co tedy s tím?

První rada se vás týká, pokud auto teprve vybíráte a je vcelku jednoduchá. Pořiďte si motorizaci s nepřímým vstřikováním. Ten totiž benzínem neustále sací ventil omývá a nedochází tak k výše zmiňovaným problémům.

Jízda městem také není dobrá. Ano, platí zde v podstatě stejné pravidlo jako u dieselů, a to že couračky po městě nejsou úplně ideální (tedy alespoň než se pořádně ohřeje motor). 

Při studeném startu je taky dobré motor nevytáčet do šílených otáček, ale rozumně a pozvolna ho zahřát. Na druhou stranu až bude motor teplý, plynu se nebojte a klidně do něj pořádně šlápněte. Tím dosáhnete více tepla v motoru a saze se tak lépe vypálí. 🔥

Pokud nic z toho nepomůže je tu ještě jedna možnost. Dekarbonizace vodíkem. I když tato služba není úplně zadarmo, rozhodně se vyplatí více než případná oprava nebo výměna celého motoru.

Závěrem

Dnes jsme si tedy pověděli něco o karbonování motoru a také základní informace o EGR ventilu. Snad se vám tyto informace budou v budoucnu hodit a nebudete tak muset řešit problémy s zanesením motoru karbonem. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Čistý motor Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Služba – Dekarbonizace motoru vodíkem

Blog – Oprava převodovky