Pokud jste někdy řešili problém s tlumiči v autě, možná jste se zajímali o to, jak fungují, jaké typy existují a jak dlouho vydrží. V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto a další otázky. Bez dalšího zdržování tedy pojďme na to.

Tlumič „omotaný“ modrou pružinou

K čemu tlumiče slouží

Tlumiče v autě jsou důležité součásti podvozku, které zajišťují pohodlnou a bezpečnou jízdu. Zároveň slouží k tomu, aby zmírnily pohyby kol po přejetí nerovností na vozovce (což třeba na českých silnicích je docela potřeba 😄). Tím se zlepšuje přilnavost kol k podkladu, stabilita vozu, brzdná dráha a ovladatelnost. Tlumiče také chrání ostatní části podvozku před nadměrným opotřebením.

Druhy tlumičů

Teď už víme, co to ten tlumič je…ale asi si tipnete, že ho najdeme hned v několika variantách, jaké to tedy jsou?

  • deformační tlumič
  • kapalinový tlumič
  • třecí tlumič
  • olejo-pneumatický tlumič

Nás bude zajímat druhý zmiňovaný, tedy kapalinový tlumič. Ten totiž v autech nalezneme nejčastěji a stálo by tedy za to, říct si, jak tento typ vůbec funguje. Skládá se tedy z válce naplněného olejem, který se protlačuje mezi komorami pohybem pístu. Tím se vytváří odpor a tlumí se pohyb.

Kapalinový tlumič může být jednoplášťový nebo dvouplášťový, podle toho, zda má nebo nemá vyrovnávací komoru. Jeho výhodou je dobrá účinnost tlumení, nízká hlučnost a jednoduchost, ale má také některé nevýhody, jako je ztráta účinnosti při pěnění oleje nebo vysoká závislost na teplotě.

Máte-li podezření na poškození tlumičů, nebojte se zajet do servisu

Kdy měnit tlumiče

Tak jako snad každá věc na autě záleží hlavně na stylu jízdy a podmínkách ve kterých se pohybujete. Každopádně se ale doporučuje tlumiče kontrolovat co 80 tisíc kilometrů a jejich výměnu čekejte kolem 100 až 300 tisíc kilometrů. Samozřejmě jsou to jen orientační hodnoty. To abyste se nebáli, že je budete muset měnit každý druhý rok. 😄

No ale jak tedy poznám kdy mám tlumiče vyměnit,” ptáte se. Existuje hned několik znamení, která signalizují “zajeď do servisu co nejdříve!! 🔧”…tak například když auto:

  • nezvykle houpe, odskakuje, má delší brzdnou dráhu, špatně reaguje na řízení nebo má nerovnoměrně opotřebované pneumatiky
  • při průjezdu zatáčkou s hrbolatým povrchem nebo v bočním větru začne odskakovat ze směru
  • při nijak ostrém brzdění začne podezřele moc používat ABS

Pokud jste zaznamenali nějakou z výše zmíněných situací, rozhodně neotálejte a dostavte se do vašeho oblíbeného servisu co nejdříve…jak se říká, bezpečnost především. V případě, že byste žádný takový servis neměli, neváhejte se podívat na naše stránky, kde si právě jeden takový určitě najdete.

Závěrem

Tak a je to. Už znáte různé typy tlumičů, ale hlavně víte, jak poznat, že je něco špatně. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Pohodlnou jízdu Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Oprava převodovky

Blog – ABS, ESP