Koupili jste si elektroauto, a chcete si na něj pořídit nové pneumatiky? Možná než tak učiníte, přečtěte si tento článek, protože kupování pneumatik na elektroauta není jen tak. Nebudu vás ale víc napínat, pojďme se na to společně podívat.

Podle označení „EV“ víme, že se jedná o pneumatiku určenou elektroautům – Zdroj: sharpmagazine.com

Elektro vs spalovák

Abych vás uvedl do obrazu, pokud máte elektromobil, možná byste měli zvážit pořízení speciálních pneumatik určených právě těmto vozidlům. “Proč bych to ale dělal? Nejsou normální pneumatiky dostatečné?”, ptáte se. 

K zodpovězení této otázky nejdřív potřebujeme pochopit, co rozlišuje elektroauta od normálních spalovacích konkurentů nebo abych to ještě lépe předal…v jakých jiných podmínkách musí pracovat pneumatiky na “bateriových” autech. Mám například na mysli:

  • Vyšší hmotnost – běžná auta jsou dle definice samozřejmě těžká, ale elektroauta jsou na tom ještě hůř. No a právě s touto vyšší hmotností musí umět pneumatiky pracovat a být na ni stavěné.
  • Vyšší točivý moment – právě vyšší “krouťák” je často považován za přednost, i zde však nesmíme zapomínat na to, že pro pneumatiky je to spíše noční můra.
  • Jízdní odpor – chcete aby vaše elektroauto dojelo co nejdál? Pak je třeba vzít v úvahu i právě jízdní odpor od pneumatik. Běžně se na něj tolik nehledí, ale u speciálně stavěných e-pneumatik je to jeden z hlavních bodů zájmu.
  • Hlučnost – i tu je u elektroaut třeba brát v potaz, pokud si chcete užít tichou a pohodovou jízdu.

Vlastnosti pneumatik pro elektroauta

Teď když už víme, na čím se výrobci musí pozastavit, pojďme si povědět, jak přesně to ovlivní dané pneumatiky. Narozdíl od normálních pneu, ty speciálně dělané pro elektromobily budou mít pevnější konstrukci a vyšší pevnost bočnic…to proto aby se autu nesnížila ovladatelnost. Nutno zmínit že tak tuhé bočnice u normálního auta moc nechcete. Jízda by totiž byla nepohodlná protože na nerovnostech by se plášť nedeformoval tak, jak se deformovat má, aby plnil tlumící funkci.

Budoucnost pneumatik je možná někde úplně jinde

S tím jde ruku v ruce i jiná směs použitá pro výrobu. Ta opět musí (nebo minimálně měla) být pevnější aby déle vydržela a zároveň lépe zvládla složitější podmínky zmíněné v minulém odstavci.

Poslední věc, kterou bych chtěl zmínit je hluk. Ten u aut se spalovacím motorem neřešíme skoro vůbec, protože motor dělá takový bordel, že všechno přehluší. U elektroaut na druhou stranu je díky tichosti motorů slyšet skoro všechno a tak je potřeba zaměřit se i na méně hlučné pneumatiky…hukot za jízdy přeci jen nemá asi nikdo rád. No a proto se například někteří výrobci pneumatik rozhodli do plášťů jejich výrobků lepit něco jako molitanovou pěnu.

Koupit či nekoupit

Zde je rada jasná, při koupi nových pneumatik hledejte ty, které jsou právě pro elektroauta určené…často budou mít v eshopech svojí podkategorii nebo záložku. Dalším ukazatelem je označení přímo na pneumatice. Zde hledejte zkratky typu “E”, “ELT” nebo “EV”, řekl bych, že to mluví za vše.

Závěrem

A máme tu opět konec. Jsem rád, že jste článek dočetli až sem a věřím, že se vám dnes zmíněné informace budou v budoucnu hodit. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek (z trochu jiného soudku), podívejte se třeba na náš díl o tom, co dělat s poškrábaným lakem na autě. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Kvalitní pneu Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 460

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Mám poškrábaný lak na autě, co s tím?