Přeplňování, turbo, kompresory a plno dalších slovíček, která jste slyšeli, ale moc se v nich neorientujete. Dnes se tedy podíváme na to, co jsou zač, jak fungují, a k čemu nám jsou vůbec dobrá. Pohodlně se tedy usaďte a jdeme na to.

Takhle nějak vypadá autokompresor

Přeplňování motoru

Přeplňování motoru je způsob, jak zvýšit výkon motoru tím, že do spalovacího prostoru vháníme vzduch nebo směs s tlakem vyšším než je atmosférický. Tím se dosáhne lepšího spalování, nižší spotřeby a emisí a vyšší účinnosti motoru. Není to samozřejmě žádná magie, ale je zapotřebí využít buď turbo nebo kompresor. A jak správně tušíte, právě na tyto komponenty se teď podíváme.

Turbo vs kompresor

Turbo je zařízení, které se skládá ze dvou turbín propojených hřídelkou. Jedna turbína je poháněna výfukovými plyny, které ji roztáčejí, a druhá turbína saje čerstvý vzduch ze sání a zvyšuje jeho tlak. Turbo je účinné a šetrné k životnímu prostředí, protože využívá odpadní energii z výfukových plynů. Nevýhodou je, že turbo potřebuje čas, než se roztočí na dostatečné otáčky, a proto se projevuje tzv. turbodíra – zpoždění mezi sešlápnutím plynu a nárůstem výkonu.

Na druhou stranu kompresor je výhodnější v tom, že žádnou turbodíru nemá. V podstatě poskytuje okamžitou reakci a proto se používá například v závodních autech, kde emise nejsou úplně starost číslo jedna. 😄 “No ale jak takový kompresor funguje”, ptáte se. V podstatě stlačuje vzduch pomocí šroubovicových nebo lopatkových rotorů, přičemž je poháněn od klikové hřídele motoru pomocí řemene, ozubeného kola nebo elektromotoru. Zde tedy vidíme i další nevýhodu…zvýšení spotřeby paliva. Kompresor totiž spotřebovává část výkonu motoru, který ho pohání.

S čím se více setkáme?

Jak jste si už možná odvodili, turbo je více časté než kompresor, protože je efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Používá se hlavně u naftových motorů moderních osobních a nákladních automobilů, ale najdeme ho i u některých benzínových motorů (takže je vlastně skoro všude 😆). Kompresor se pak objevuje spíše u sportovních aut s velkými motory, kde poskytuje lepší jízdní zážitek.

Audi S4 3.0 TFSI V6 – tento model má šestiválcový motor s kompresorem Eaton TVS R1320

Proč vlastně chtít přeplňovaný motor

Celou dobu se tu bavíme o turbech a kompresorech, které nám zajišťují přeplňování motoru. Potřebuje to běžný řidič vůbec? Jaké jsou výhody? A co nevýhody? Ano, je to mnoho otázek, tak jaké jsou odpovědi?

Výhody a nevýhody

Mít přeplňovaný motor má několik výhod oproti atmosférickému motoru. Mezi ně patří:

  • zvýšení výkonu a točivého momentu motoru o 30% a více
  • zvýšení účinnosti a snížení spotřeby paliva a emisí, zejména při částečném zatížení
  • zlepšení dynamiky a zrychlení auta, díky lepšímu spalování směsi
  • možnost použití menšího a lehčího motoru při zachování nebo zvýšení jeho výkonu

Přeplňovaný motor má také některé nevýhody, jako jsou:

  • vyšší nároky na kvalitu paliva, oleje a chlazení
  • riziko poškození turbodmychadla nebo kompresoru při nesprávném používání nebo údržbě
  • projev turbodíry – zpoždění mezi sešlápnutím plynu a nárůstem výkonu u turbomotorů
  • vyšší spotřeba paliva při plném zatížení nebo vysokých otáčkách

Potřebuje běžný řidič turbo?

To záleží na tom, jaký typ auta a motoru si vyberete a jaké jsou vaše jízdní návyky. Turbo může být užitečné pro ty z vás, kteří chtějí mít větší výkon a dynamiku, nebo pro ty, kteří jezdí často v nízkých otáčkách a chtějí šetřit palivo. 

Na druhou stranu, turbo vyžaduje kvalitnější palivo a olej, pravidelnou údržbu a opatrné zacházení. Pokud jezdíte spíše klidně a nevyužíváte plný potenciál motoru, nebo pokud jezdíte často ve vysokých otáčkách, turbo vám nemusí přinést žádnou výhodu. V takovém případě byste mohli být více spokojeni s atmosférickým motorem, který je jednodušší a spolehlivější. 

Jestli se přeci jen rozhodnete pro variantu s turbem, a chtěli byste vědět, jak poznat, že je něco špatně, přečtěte si náš dřívější článek přesně na toto téma. 😊🤓

Závěrem

Turbo, turbodíra, kompresor, přeplňování. To všechno jsme dneska stihli a ani to nebolelo (doufám). Teď už snad víte vše potřebné o těchto technologiích a věřím, že při příští konverzaci s auto nadšencem nebudete ničím zaskočeni. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš první díl série o elektroautech. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Svižnou jízdu Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Diagnostika auta

Blog – Elektroauta a jejich součásti

Blog – Pískání, ztráta výkonu: jak poznat, že je turbo poškozené?