Poslední dobou vidíme na silnicích stále více a více elektromobilů. Těžko říct, zda tento trend bude pokračovat i do budoucna, ale to mě neodradí od následujícího: Rozhodl jsem se vás seznámit se základními koncepty elektroaut, jejich výhodami, nevýhodami a plno dalšími věcmi. Proto vítejte u prvního blogu této “elektro minisérie” a já doufám, že se vám bude líbit. 

Elektroauta se často snaží nalákat kupce na svou „zelenost“

Úvod

Dnes to se podíváme na základy, které byste měli vědět a znát. A co přesně se tedy dozvíme? Jaké jsou druhy elektroaut, jaké součásti takový vůz má, a také jestli je vůbec podobný autům se spalovacím motorem. No, pojďme na to ať nemusíte čekat!

Druhy elektroaut

Tak jako se vším, svět není černobílý. Většinu tohoto příspěvku se budeme věnovat plně elektrickým vozům, ale samozřejmě to není jediná varianta, se kterou se setkáte. “Tak mě nenapínej, jak to s nimi tedy je?”, ptáte se. Je to docela i jednoduché, hlavní typy jsou:

  • Plně elektrická auta – auta jezdící jen a pouze na elektrickou energii, spalovací motor v nich nenajdeme.
  • Full hybrid – hybridní vozy, ve kterých spalovací a elektrický motor pracují vedle sebe pro co nejlepší jízdní výkony a úsporu paliva. Často zvládnou i čistě elektrickou jízdu až do vybití baterie.
  • Plug-in hybrid (PHEV) – velice podobné full hybridům, ale nabízí možnost nabíjení nejen rekuperací, ale i zapojením do sítě (proto plug-in). Zároveň mívají často větší kapacitu baterie a umožní tak řidiči například jezdit po městě čistě na elektřinu podstatně déle.
  • Mild hybrid (MHEV) – u mild hybridů stále hraje zásadní roli spalovací motor, který je při jízdě v nepřetržitém provozu. Elektrický motor pomáhá tomu spalovacímu v situacích, kdy jsou kladeny vyšší nároky na výkon, tedy například při rozjezdu a následném zrychlování za jízdy. Elektrická energie se získává rekuperací brzdné energie.

Jaké auto zvolíte záleží hlavně na vašem stylu jízdy, požadavcích a v neposlední řadě i stavu bankovního konta. 💵💲

Elektromotor je konstrukčně mnohem jednodušší než motor spalovací. Zároveň je tišší a více účinný.

Součásti elektro auta

Nebavíme se interiéru, kolech nebo kufru…nás zajímají rozdíly v pohonných jednotkách, které, jak by se dalo uhodnout, nejsou nepatrné. Elektromobily mají méně jak desetinu pohyblivých součástek než běžná auta se spalovacími motory. To se může náramně hodit vaší peněžence, protože je mnohem menší šance, že se něco pokazí. O tom ale zase někdy příště. Co teda to elektroauto žene vpřed?

  • Motor – samozřejmě, že zde máme motor. Pozor ale, nepleťte si ho se spalovacím motorem, tohle je úplně jiná liga.
  • Baterie – místo palivové nádrže zde najdeme baterie. Je to největší, nejtěžší, nejdražší a nejvíce kontroverzní část automobilu. V podstatě čím větší baterka je, tím více ujedeme, na druhou stranu je auto těžší, což nám snižuje dojezd. No prostě vše je o správném balancu.
  • Invertor – převádí elektrický proud ve formě stejnosměrného proudu (DC) z baterií na střídavý proud (AC), který pohání motor.
  • Nabíjení – do elektroauta samozřejmě nenalijeme benzín, proto má každé vozidlo zásuvku na dobíjení, podobně jako váš telefon. Port samotný nemusí být pouze na boku jako v případě běžného auta. Někdy ho tam samozřejmě najdeme, jindy však může být třeba i na předku auta nebo na jiných exotických lokacích.
  • Převodovka – EVs (electric vehicles = elektrická vozidla) mají často jen jeden, maximálně dva převody. “Cože? Já jich mám v autě 8”…Jak je to tedy možné? EV Má totiž maximální kroutící moment dostupný od velmi nízkých otáček a jen pozvolna klesá s tím, jak otáčky rostou. Když si proti tomu postavíme spalovák, tak ten má vrchol kroutícího momentu v nějakém pásmu otáček, což se řeší právě mnoha převody.

To by byly ty základní a nejdůležitější součásti elektroaut. Že toho není mnoho, co? V tom je právě výhoda těchto vozidel. Jenom ta baterka je bohužel dosti komplexní a nákladná záležitost.

Závěrem

Chtěl jsem se dnes věnovat nabíjení, ale necháme si to zase na další díl. Nechci vás tu zahltit fakty😄. Pro dnešek tedy doufám, že jste se dozvěděli zase něco nového a zajímavého. Jestliže byste i přesto měli jakékoliv otázky, či chtěli například přezout pneumatiky neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Plnou nádrž (baterii) Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz

Služba – Přezutí pneumatik

Wikipedie – spalovací motor

Wikipedie – elektromotor