Automatické převodovky zažívají v poslední době boom (minimálně co se týče Evropy). Věděli jste ale, že ne každá taková převodovka je stejná? Existuje totiž několik variant, které mají své výhody i nevýhody, což by se vám mohlo hodit, například až si budete pořizovat své nové vysněné auto.

A do jakého týmu patříte vy? – Zdroj: octaviaclub.cz

Úvod

Jak jsem již nakousl, na trhu najdeme několik typů automatických převodovek, konkrétně se zde budeme bavit o 3 hlavních:

  • Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem
  • Dvouspojková převodovka (DSG)
  • Variátorová převodovka (CVT)

Existuje ještě robotizovaná převodovka, což je v podstatě manuál, který je ovládaný elektronikou a ne člověkem…v dnešních autech se s ní ale nesetkáme.

Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

Jedná se o nejstarší typ automatu v autech, do kterých se dává už od poloviny minulého století. Funguje tak, že výkon z motoru se přenáší přes hydroměnič, což je zařízení přenášející prostřednictvím kapaliny (oleje) točivý moment motoru, a následně pohání hnací hřídel. Ačkoliv se jedná o relativně starou technologii, najdeme ji i v dnešních autech z několika důvodů, jako je:

  • Plynulé a hladké řazení bez cukání, které zvyšuje komfort jízdy a snižuje opotřebení spojky a brzd.
  • Při pravidelné výměně oleje můžete očekávat velice dobrou životnost.
  • Možnost plynule měnit točivý moment sloužící k přenosu výkonu z motoru, což umožňuje lepší adaptaci na různé jízdní podmínky.

Pohled dovnitř hydrodynamického měniče

Na druhou stranu jsou zde samozřejmě i nevýhody:

  • Vyšší spotřeba paliva, protože měnič momentu nedokáže zajistit pevné spojení motoru s převodovkou a dochází k prokluzu mezi čerpadlem a turbínou.
  • Nutnost pravidelné výměny oleje, který se používá k přenosu síly od motoru k převodovce a který se postupně opotřebovává.

Dvouspojková převodovka

Dnes nejvíce rozšířená díky koncernu VW (o kterém jsme mimochodem již psali zde 😄). Jak již název napovídá, tato převodovka v sobě obsahuje dvě spojky a hřídele, kdy jedno duo je pro sudé rychlosti a druhé pro liché. Díky tomu si v klidu jedete například na 4. rychlostní stupeň a auto si samo připraví pětku…no a když je potřeba přeřadit, tak to nezabere skoro žádný čas. Mezi výhody tedy řadíme:

  • Rychlost a plynulost řazení bez přerušení tahu.
  • Efektivnost a úspora paliva díky menším ztrátám než u převodovek s hydrodynamickým měničem.

I zde však není vše růžové a tyto systémy mají přece jen nějaké ty nevýhody…tak třeba:

  • Vyšší nároky na výrobní přesnost a kvalitu materiálů.
  • Opotřebení spojek, které se musí vyměnit po určitém počtu kilometrů.
  • Často “cukavé” pohyby v nižších rychlostech (např. ve městě nebo při parkování)

CVT

Obě dříve zmíněné převodovky fungovaly tak, že “přepínaly” mezi samotnými převody. Zde je ale vše jinak. CVT převodovky totiž žádné pevné převody nemají. “Cože, jak je to možné?”, ptáte se. Princip je velmi jednoduchý a spočívá v tom, že máme dvě řemenice a mezi nimi je natažený řetěz. Vtip je v tom, že můžeme za běhu měnit nastavení řemenic a tím získáme v podstatě nekonečno převodových stupňů (proto se CVT taky někdy říká bezestupňová převodovka). Hlavní výhodou je tedy:

  • Udržování motoru v ideálních otáčkách s nejvyšším výkonem, o tvrdou práci se pak stará jen převodovka.

CVT převodovka

To byl hlavní “selling point” CVT převodovek, problém je ale v tom, že se jedná i o největší nevýhodu těchto ústrojí.

  • Motor s CVT je díky konstantnímu vytočení velice hlučný.
  • Díky “nekonečno” převodům zde necítíme zrychlení auta při změně převodu a pocitově tak nemusí působit moc svižně.

Závěrem

Dnes to bylo hodně teorie, ale na druhou stranu jste si rozšířili obzory více než normálně (teda snad 😅). Abych to ale shrnul, každá převodovka má své pro a proti a je tak třeba zvážit, co od automatu očekáváte a k čemu ho hodláte využívat. Ať už ale zvolíte jakoukoliv variantu, oproti manuálním převodovkám to bude úplně jiný svět. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučit, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš první díl série o elektroautech. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Převodovku s dlouhou životností Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Diagnostika auta

Blog – Elektroauta a jejich součásti

Blog – Volkswagen Group: Kdo patří do rodiny lidových vozů?