Alternátor je, ač by se to na první pohled nemuselo zdát, velice důležitá součást dnešních aut. Vsadím se ale, že plno lidí o něm vůbec neví…a nebo o něm vůbec nic neví. Tak jako tak se to dnes pokusím napravit a v tomto článku se proto zaměříme na všemožné informace a zajímavosti, které byste o alternátoru měli znát.

Samostatný alternátor

Co to je alternátor

Začneme pěkně pozvolna. Alternátor je elektrické zařízení, které přeměňuje rotační kinetickou energii na střídavý elektrický proud pomocí elektromagnetické indukce. Laicky řečeno se jedná o vychytávku, která vyrábí střídavý proud (který je následně usměrněn) a tím dokáže napájet různá zařízení v autě a dokonce i dobíjet baterii.

Z čeho se skládá

Zmiňoval jsem indukci, proudy a energii. To jsou všechno super zajímavá slovíčka, ale vlastně nám to neřeklo, z čeho se takový alternátor skládá. Teď tedy nastal čas přesně na to. Hlavní komponenty alternátoru jsou:

  • Rotor: se otáčí spolu s hřídelí motoru pomocí klínového řemene
  • Stator: je pevně uchycen v obalu a má tři cívky, které jsou zapojeny do hvězdy nebo do trojúhelníku
  • Diodový můstek: je součást alternátoru, která usměrňuje střídavý proud z cívek statoru na stejnosměrný proud
  • Regulátor napětí: se stará o to, aby na výstupu bylo vždy konstantní napětí na výstupu alternátoru

To jsou minimálně ty základní komponenty, které je dobré znát a něco málo o nich vědět.

Jak to celé funguje

Jak ale alternátor elektřinu vyrábí, ptáte se. Nechci zabíhat moc do detailů, protože by to nejspíš nikoho nebavilo, ale zjednodušeně. Alternátor využívá kinetické energie motoru, která se na něj přenáší pomocí kladky. Tato energie je použita k roztočení rotoru a díky fyzikální magii (zvané elektromagnetická indukce 🤓), pár magnetům a cívkám vzniká proměnné magnetické pole.

Změnou magnetického pole v okolí cívky se v cívce indukuje el. napětí a v uzavřeném obvodu prochází indukovaný proud. Směr proudu je závislý na směru změny magnetického pole a na orientaci pólů magnetu vůči cívce.

No a kdo z vás dával na hodinách fyziky pozor, tak ví, že za takovéto situace se na uzavřeném obvodu indukuje elektrické napětí. Toto napětí je sice střídavé, ale stačí ho překonvertovat na stejnosměrné (pomocí diodového můstku) a můžeme s ním v klidu pohánět jakoukoliv elektroniku v našem autě.

Popis součástí alternátoru

Poruchy alternátoru

Tak jako všechno, i alternátor se čas od času může porouchat. Právě v tomto stádiu většina lidí teprve zjišťuje, že nějaký alternátor v autě mají. A zjistí se to vcelku jednoduše…na palubní desce se vám rozsvítí ikonka, která signalizuje poruchu dobíjení. Nutno zmínit, že zrovna alternátor patří k těm méně náchylným komponentám a často je docela trvanlivý. Nejvíce delikátní část je zde elektronika, která nemá úplně nejraději výkyvy teplot, které musí neustále prožívat. 

Pokud by se ale alternátor porouchal nebo byste si prostě nebyli jisti, co a kde je špatně, doporučuji vám si domluvit schůzku ve vašem oblíbeném servisu. Pokud byste si však chtěli ušetřit práci s domlouváním návštěvy nebo přímo hledáním servisu, doporučuji se mrknout na naše webové stránky, kde tyto starosti mít nebudete.

Závěrem

Tak a je to. Teď už jste obeznámeni s vlastnostmi alternátoru a až se vám příště rozsvítí na palubce ikona špatného dobíjení, budete tušit, odkud vane vítr. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o přeplňování motoru a turbech. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Stabilní napětí Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Přeplňování, turbo, kompresor: co jsou zač a proč byste o nich měli vědět?