Turba jsou v moderních autech velmi rozšířená nejen u naftových motorů, ale i u těch benzinových. Zároveň jsou ale také náročná na údržbu a péči. Je třeba je pravidelně kontrolovat a dostatečně chladit, aby nedošlo k jejich poškození nebo zhoršení výkonu. Proto se dnes podíváme na to, jak si svépomocí takové turbo zkontrolovat.

Takhle může například vypadat turbo v autě.

K čemu je turbo?

Začněme ale zlehka. Turba jsou v autech z několika důvodů. Hlavním důvodem je zvýšení výkonu a účinnosti motoru. Turbodmychadlo totiž zvyšuje tlak vzduchu, který vstupuje do spalovací komory, a tím umožňuje spálit více paliva a získat tak i více energie. Turba také pomáhají snížit spotřebu paliva a emise. Díky turbu může být také motor menší a lehčí, ale stále dostatečně výkonný, což má za následek nižší spotřebu a nižší produkci škodlivin. Turba také umožňují lepší akceleraci, pružnost jízdy a reakci na plyn.

To mimochodem podtrhává citát slavného automobilového nadšence a moderátora Jeremyho Clarksona.

“Turbo je jako kouzelná hůlka. Stačí jen zamávat a auto se promění v raketu.”

První pohled

Tak tedy, jak je to s tou kontrolou? Nejdříve se podíváme na to, co lze zjistit bez nutnosti otevírat kapotu. Pokud je turbo na konci svého života, může se stát, že bude auto přecházet do nouzového režimu při vysokých otáčkách. Jiným signálem, že něco není v pořádku, je pískot – některá turba jsou standardně trochu hlasitá, ale extrémně vysoké tóny jsou určitě pádným důvodem ke zvýšené opatrnosti. Já vím, tohle nejsou nijak světoborné informace 😄, ale rozhodně se hodí o nich vědět.

Ačkoli se turba občas prezentují jako něco pro nadšence, máme je v autech skoro všichni.

Druhý pohled

Teď už máme nějaké základní informace o chodu našeho turba. Pojďme se tedy vrhnout na jeho samotný chod více dopodrobna. Měli bychom bychom zkontrolovat:

  • ovládání geometrie turba pod kapotou – ventil by se měl plně otevírat a zavírat a dosedat na šroubek, který slouží jako doraz
  • mezichladič a hadice – mezichladič by neměl být přicpaný nebo poškozený a hadice by měly být tvrdé
  • kompresní kolo turba – kolo by nemělo mít axiální vůli, ale jen malou radiální vůli. Kolo by mělo být suché a bez oleje.

Toto jsou body, na které byste se měli zaměřit, pokud máte (nebo tušíte, že máte) problémy s turbem. Je samozřejmě mnohem více věcí, které se turbu mohou přihodit, ale ty už nejsou tak jednoduché na odhalení a vyžadují větší úsilí.

Jak na opravu?

Zjistil jsem, že je něco špatně, co tedy s tím?”, ptáte se. Zde je rada jednoduchá, pokud si takovou otázku pokládáte, zajeďte se podívat do vašeho oblíbeného servisu. Je to asi ta nejpohodlnější možnost, kterou máte. Pokud žádný svůj oblíbený servis nemáte, tak se nezapomeňte podívat na naše stránky, kde si rozhodně vybere každý. 

Závěrem

A to by bylo pro dnešek vše. Věřím, že si teď už zvládnete sami udělat nějakou základní diagnostiku turba a zvládnete tak odhalit problémy dříve, než bude pozdě.

S tímto se s vámi pro dnešek rozloučím a připomenu, že chcete-li se podělit o svůj názor, využijte komentáře dole pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Silné turbo Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Diagnostika auta