Pouze dodržování doporučeného intervalu údržby brzdového systému zaručuje, že všechny jeho komponenty budou bezchybně fungovat.

Co znamená “oprava brzdového systému”

Brzdový systém se skládá ze součástek jako je:

  • pohon (brzdový válec, pedál, regulátor tlaku, posilovač vakua, hadice);
  • prvky (v závislosti na přední a zadní konstrukci disku nebo kotoučů, čelistí);
  • elektronická asistence (protiblokovací brzdový systém ABS, elektronické rozdělování brzdných sil EBD, asistence při brzdění, pomoc při „stlačení“ brzdy v době nouzového brzdění, stabilizační program ESP).

Vzhledem k množství komponentů je zcela zřejmé, že kontrola brzdového systému je obtížná a vyžaduje specifické technické dovednosti a zručnost.

Jak poznám poruchu brzdového systému?

  • brzdná dráha vozidla se prodlouží
  • při náhlém brzdění se vůz pohybuje na stranu
  • pískání brzd
  • bouchání brzd
  • zvýšení spotřeby paliva
  • auto náhle nebo naopak slabě reaguje na sešlápnutí brzdového pedálu
  • zvýšené opotřebení částí třmenu, který odpovídá za interakci rotujících a stacionárních částí mechanismu
  • výskyt kovového prachu na pneumatikách (signál pro opotřebení třecího obložení, v důsledku čehož se kotouče otírají o disky)

Fáze opravy brzdového systému

  1. prohlídka automobilu 
  2. demontáž brzd a kol (není nutná ve všech případech)
  3. zjištění vadných opotřebovaných díly a jejich výměna za nové
  4. odvzdušnění systému a jeho nastavení
  5. výměna brzdových destiček, kotoučů či čelistí

Jak často měnit brzdové destičky?

Doporučený interval výměny brzdových destiček je zpravidla uveden v návodu k obsluze vozidla. U většiny vozidel standardní interval pohybuje mezi 15-20 000 km. Spoléhat se však jen na doporučení z návodu není šťastným postupem, protože míru opotřebení jednotlivých destiček ovlivňuje hned několik faktorů:

  • pravidelný pohyb na mokrých a prašných cestách snižuje životnost brzdových destiček, protože se do mechanismu dostávají nečistoty
  • kvalita dílů – výrobky různých výrobců se velmi liší kvalitou a ne  vždy svými vlastnostmi spadají do výpočtů výrobce automobilů
  • styl jízdy – čím dynamičtější je styl jízdy v městských podmínkách, tím častěji je brzdový systém zatěžován a jeho třecí plochy se v takových podmínkách opotřebují rychleji
  • frekvence přepravy nákladu a jeho hmotnost

Pro úplnou jistotu správné funkce brzdového systému se doporučuje provést jeho diagnostiku.

Jak často se mění brzdové kotouče

Kotouče se opotřebovávají pomaleji než destičky: na jednu výměnu kotoučů spadají zhruba dvě výměny destiček. Minimální přípustná tloušťka kotouče se liší v závislosti na výrobci a konstrukci třmenů samotného kotouče. Neexistuje tak žádná univerzální hodnota, kterou se lze řídit. Kritické opotřebení může být posuzováno chováním automobilu:

  • reakce brzdového pedálu se sníží
  • brzdná dráha se znatelně prodlužuje
  • auto táhne do strany při brzdění

V případě, že nevíte přesně kde je problém, raději se objednejte na kontrolu brzd. Můžete tak předejít spoustě nepříjemností. Bezpečnost je totiž na prvním místě.

 

Rychlé odkazy

Objednat výmena brzdových destiček

Objednat výmena brzdových kotouču

Jak vybrat správný autoservis

Informace pro řidiče