Brzdový systém

Pouze naléhavá oprava a doporučený interval údržby zaručuje, že všechny komponenty brzdového systému budou fungovat dobře.

Co znamená “oprava brzdového systému”

Systém zahrnuje:

  • pohon (brzdový válec, pedál, regulátor tlaku, posilovač vakua, hadice);
  • prvky (v závislosti na přední a zadní konstrukci disku nebo kotoučů, čelistí);
  • Elektronická asistence (protiblokovací brzdový systém ABS, elektronické rozdělování brzdných sil EBD, asistence při brzdění, pomoc při „stlačení“ brzdy v době nouzového brzdění, stabilizační program ESP).

Je zcela zřejmé, že kontrola každého systému a mechanismu je obtížná a vyžaduje značné dovednosti, zejména během doby opravy.

 

Znamení poruchy brzdového systému

  • Zvýšení brzdné dráhy
  • Při náhlém brzdění se vůz pohybuje na stranu
  • Pískání brzd
  • Bouchání brzd
  • Zvýšení spotřeby paliva
  • Auto náhle nebo naopak slabě reaguje na sešlápnutí brzdového pedálu
  • Zvýšené opotřebení částí třmenu, který odpovídá za interakci rotujících a stacionárních částí mechanismu
  • Výskyt kovového prachu na pneumatikách je signálem opotřebení třecího obložení, v důsledku čehož se kotouče otírají o disky.

 

Fáze opravy brzdového systému

  1. Prohlídka automobilu 
  2. Demontáž brzd a kol (není nutná ve všech případech)
  3. Zjištění vadných opotřebovaných díly a jejich výměna za nové
  4. Odvzdušnění systému a jeho nastavení
  5. Výměna brzdových destiček, kotoučů či čelistí

 

Jak často se mění brzdové destičky

Zpravidla interval výměny brzdových destiček je uveden v návodu k obsluze vozidla. U většiny vozidel je standardní interval mezi 15–20 000 km. Spoléhat se jen na doporučení z návodu za to nestojí, protože míru opotřebení destiček ovlivňuje několik faktorů:

  • Pravidelným pohybem na mokrých a prašných cestách se snižuje životnost brzdových destiček, protože se do mechanismu dostávají nečistoty
  • Kvalita dílů. Výrobky různých výrobců se velmi liší kvalitou a né vždy spadají do výpočtů výrobce automobilů.
  • Styl jízdy. Čím dynamičtější je styl jízdy v městských podmínkách, tím častěji je brzdový systém zatěžován a jeho pracovní povrchy jsou roztřepeny rychleji
  • Frekvence přepravy nákladu a jeho hmotnost.

Pro úplnou jistotu funkčnosti systému se doporučuje provést kontrolu brzd.

 

Jak často se mění brzdové kotouče

Kotouče se opotřebovávají pomaleji než destičky: na jednu výměnu kotoučů spadají dvě výměny destiček. Minimální přípustná tloušťka kotouče se liší v závislosti na výrobci a konstrukci třmenů samotného kotouče. Neexistuje žádná univerzální hodnota. Kritické opotřebení může být posuzováno chováním automobilu:

  • Reakce brzdového pedálu se sníží
  • Brzdná dráha se znatelně zvyšuje
  • Auto táhne do strany při brzdění

Na GetFix si můžete objednat výměnu brzdových destiček nebo kotoučů. Ceny začínají od 300 Kč v závislostí na jednotlivých servisech.

V případě, že nevíte přesně kde je problém, zkuste se objednat na kontrolu brzd.

 

Rychlé odkazy

Objednat výmena brzdových destiček

Objednat výmena brzdových kotouču

Objednat kontrolu brzd

Objednat výměnu brzdového třmenu

Jak vybrat správný autoservis

Informace pro řidiče