V tomto článku si povíme o tom, k čemu slouží rozvodový řemen ve spalovacím motoru a jak často by měl být měněn.

Co dělat, když praskne rozvodový řemen

K prasknutí řemene může dojít v důsledku poškození součástek, které s ním spolupracují, jako jsou například ložiska ve vodicích kladkách. Důvodem může být také zadření čerpadla nebo opotřebení ložiska vodní pumpy, které je obvykle poháněno právě rozvodovým řemenem. Rozvodový systém je bohužel to poslední místo, kde servisní technik důvod poruchy hledá. Prasknutí řemene ale může mít závažné důsledky, takže zásadním pravidlem je zde „prevence je lepší než léčba“.

Frekvence výměny

V případě, že se v novějším vozidle rozbije řemen, následuje jej řetězec dalších poruch. Ventil se ohne a vyžaduje drahou opravu, protože většinu částí motoru bude třeba vyměnit. Sledujte proto jeho vizuální stav. To lze provést, pokud odstraníte kryt, který jej chrání, nebo zkontrolujete stav pomocí zvláštního kontrolního okna. Jak na to, najdete v návodu k obsluze vozidla.

 

Interval výměny rozvodů závisí na konkrétní značce vozidla. Mnoho odborníků doporučuje vyměnit řemen s 60 000 až 100 000 najetými kilometry. Pokud nevíte, kdy naposledy byl vyměněn nebo zda vůbec byl vyměněn, měli byste pečlivě zkontrolovat jeho opotřebení nebo ho raději preventivně vyměnit. Pokud se opotřebuje, budou na pouzdru viditelné stopy opotřebení ve formě mikrotrhlin.

 

Výrobci automobilů obvykle doporučují výměnu válečků, napínačů a čerpadla (vodní čerpadlo) současně s výměnou rozvodového řemene. Složitost a náklady na samostatnou práci jsou poměrně vysoké, navíc opotřebení dílů často není vidět. Proto je moudřejší vyměnit vše najednou a předejít tak případným poruchám, které jste nemohli předpokládat.

 

Rychlé odkazy

Potřebuji výměnu rozvodů

Jak vybrat správný autoservis

Informace pro řidiče