Pokud jste někdy řešili problém s tlumiči v autě, možná jste se zajímali o to, jak fungují, jaké typy existují a jak dlouho vydrží. V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto a další otázky. Bez dalšího zdržování tedy pojďme na to.
K čemu tlumiče slouží
Tlumiče v autě jsou důležité součásti podvozku, které zajišťují pohodlnou a bezpečnou jízdu. Zároveň slouží k tomu, aby zmírnily pohyby kol po přejetí nerovností na vozovce (což třeba na českých silnicích je docela potřeba 😄). Tím se zlepšuje přilnavost kol k podkladu, stabilita vozu, brzdná dráha a ovladatelnost. Tlumiče také chrání ostatní části podvozku před nadměrným opotřebením.
Druhy tlumičů
Teď už víme, co to ten tlumič je…ale asi si tipnete, že ho najdeme hned v několika variantách, jaké to tedy jsou?
- deformační tlumič
- kapalinový tlumič
- třecí tlumič
- olejo-pneumatický tlumič
Nás bude zajímat druhý zmiňovaný, tedy kapalinový tlumič. Ten totiž v autech nalezneme nejčastěji a stálo by tedy za to, říct si, jak tento typ vůbec funguje. Skládá se tedy z válce naplněného olejem, který se protlačuje mezi komorami pohybem pístu. Tím se vytváří odpor a tlumí se pohyb.
Kapalinový tlumič může být jednoplášťový nebo dvouplášťový, podle toho, zda má nebo nemá vyrovnávací komoru. Jeho výhodou je dobrá účinnost tlumení, nízká hlučnost a jednoduchost, ale má také některé nevýhody, jako je ztráta účinnosti při pěnění oleje nebo vysoká závislost na teplotě.
Kdy měnit tlumiče
Tak jako snad každá věc na autě záleží hlavně na stylu jízdy a podmínkách ve kterých se pohybujete. Každopádně se ale doporučuje tlumiče kontrolovat co 80 tisíc kilometrů a jejich výměnu čekejte kolem 100 až 300 tisíc kilometrů. Samozřejmě jsou to jen orientační hodnoty. To abyste se nebáli, že je budete muset měnit každý druhý rok. 😄
“No ale jak tedy poznám kdy mám tlumiče vyměnit,” ptáte se. Existuje hned několik znamení, která signalizují “zajeď do servisu co nejdříve!! 🔧”…tak například když auto:
- nezvykle houpe, odskakuje, má delší brzdnou dráhu, špatně reaguje na řízení nebo má nerovnoměrně opotřebované pneumatiky
- při průjezdu zatáčkou s hrbolatým povrchem nebo v bočním větru začne odskakovat ze směru
- při nijak ostrém brzdění začne podezřele moc používat ABS
Pokud jste zaznamenali nějakou z výše zmíněných situací, rozhodně neotálejte a dostavte se do vašeho oblíbeného servisu co nejdříve…jak se říká, bezpečnost především. V případě, že byste žádný takový servis neměli, neváhejte se podívat na naše stránky, kde si právě jeden takový určitě najdete.
Závěrem
Tak a je to. Už znáte různé typy tlumičů, ale hlavně víte, jak poznat, že je něco špatně. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Pohodlnou jízdu Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453