Prověření technického stavu vozidla před jeho koupí je naprosto nezbytné. Existuje i řada neméně důležitých dalších rizik, o nichž pojednává tento náš článek a každé z těchto rizik byste si měli ošetřit a prověřit pomocí odborných služeb. Stejně tak technický stav vozidla, který je přeci jen asi nejdůležitější, nejlépe prověří nezávislý odborník. Pro prvotní orientaci vám v tomto článku chceme poskytnout základní orientační návod, jak si prověřit ojeté vozidlo sám/a.

Prohlídka exteriéru vozu

Kontrolu technického stavu začněte pečlivou prohlídkou všech částí vozu zvenčí. Již na první pohled na vás auto nějak působí především stavem karoserie – plechových i plastových dílů a napoví vám, jak se předchozí majitel o auto staral. Pohledem zkontrolujte provozní oděrky, zašlost laku, olámané drobné komponenty na karoserii apod. Při bližší prohlídce si všímejte také odstínů laku na jednotlivých dílech. Při jejich opravě nebo výměně a následném přelakování totiž není nikdy odstín úplně stejný, jako u ostatních dílů. Je dobré si vzít na pomoc měrku laku a jednotlivé díly si změřit. Pokud je někde větší tloušťka, jde o díl lakovaný, tzn. pravděpodobně opravovaný. 

Přejeďte prstem po spárách mezi díly. Pokud ucítíte nějakou nerovnost, díly nejsou originál z výroby spasované a je to opět důkaz nějaké opravy. Sledujte také stopy broušení tmelících a kytovacích hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí, dolíčky apod. Dívejte se po hrankách na laku v ohybech a v okolí těsnících a ukončovacích lišt. Např. u dveří, oken nebo na blatnících. Prohlédněte si okolí světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání dílu karoserie totiž ne každý vše demontuje, takže v okolí zůstanou stopy po neoriginálním lakování. 

Uvědomte si ale, že havárie a následná oprava auta, pokud byla dobře provedena, vašemu budoucímu autu nijak neuškodila. Problém jsou jen “velké” havárie, které zasahují do nosných částí vozidla a mají vliv na jeho jízdní vlastnosti, bezpečnost a užitnou hodnotu.

Prohlídka interiéru

Dále pokračujeme kontrolou interiéru vozidla. Jeho celková opotřebovanost nám rovněž na první pohled napoví, jak bylo auto používáno a udržováno. Celkem známá je kontrola, jak moc je ohmataný volant, hlavice řadicí páky a jak jsou ošlapané pedály. Když jsou tyto věci hodně opotřebované a auto má mít údajně najeto třeba 80.000 km, je to podezřelé. Na druhou stranu ale tyto triky prodejci aut znají a za pár korun si jsou schopni tyto komponenty koupit z vrakoviště a vyměnit je. Vyzkoušejte si všechny ovladače na palubní desce vč. klimatizace. Vezměte v úvahu, že záruka se u ojetého auta vztahuje jen na skryté vady, které není možné v době prodeje odhalit. Např. nefunkční stěrače nebo blinkry vám jako reklamace nebudou uznány. 

Důležitá je i kontrola kontrolek na palubní desce. Po otočení klíčku do první polohy se všechny kontrolky mají rozsvítit a pak by měly postupně zhasínat vč. kontrolky airbagů. Pokud zhasnou všechny najednou, případně kontrolka airbagů současně s jinou z kontrolek, znamená to, že je přepojena na jinou a airbag je nefunkční nebo vymontovaný.

Při kontrole interiéru používejte i čich. Nejen že poznáte auto po kuřákovi, ale třeba zatopené auto, pokud ucítíte zápach bahna. Auto po povodních je velmi nebezpečné pro další provoz, tak raději pečlivě nahlédněte pod plastové části interiéru, zda neobjevíte zbytky písku nebo bahna. Podívejte se pod prahové lišty, koberce i sedačky. Pokud ale ucítíte vlhkost, do auta pravděpodobně zatéká.

 

Prohlídka motoru

Určitě si otevřete kapotu a podívejte se na motor, ale jeho prohlídka už je hodně pro odborníky. Pouhým pohledem zkontrolujte, zda je motor čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje. Nastartujte studený motor a sledujte jeho chování. Jak dlouho startuje, zda nekolísá volnoběh, jak reaguje na přidání plynu… Jen pozor, pokud nastartujete studený dieselový motor, bude vydávat nehezké zvuky.

 

Kontrola podvozku

Určitě je třeba nechat si auto zvednout a zkontrolovat zespodu. I laik může například zkontrolovat korozi výfuku. Důležité je uložení náprav a jejich jednotlivých částí, ale to je spíš na odborníka. I vy ale zvládnete kolem zacloumat a zkontrolovat jeho vůli. Pokud víte, kam se dívat, pátrejte po případných deformacích nebo svarech nosných částí vozidla. Tam se totiž projeví následky větších havárií a oprav. Zkontrolujte také pneumatiky, zda nejsou nerovnoměrně sjeté. Opět by to signalizovalo následky větší autohavárie. Ověřte si také velikosti pneumatiky ve velkém technickém průkazu. Předchozí majitel totiž mohl být nezodpovědný a vybral nesprávné rozměry pneumatik.

Vozidla s dieselovými motory jsou většinou vybavena filtrem pevných částic, tzv, DPF filtrem. Před lety EU zavedla tuto povinnost u všech nových aut, která jsou dnes prodávána jako ojetá. Je třeba si nechat v servisu zkontrolovat, zda DPF filtr je funkční nebo dokonce zda není vymontovaný. Výměna tohoto filtru stojí řádově desetitisíce, takže se vyplatí si ho nechat zkontrolovat před koupí.

Zkušební jízda

Ideální je vydat se na zkušební jízdu ještě se studeným motorem. Zrychlování by i tak mělo být plynulé, bez cukání nebo nepravidelných projevů. Každopádně absolvujte delší jízdu, aby se motor stihl zahřát. Navíc byste měli zrychlit na dálniční rychlost. Jen tam totiž poznáte, zda auto někam “táhne” nebo vibruje. Pokud se něco z toho projeví, může být příčina triviální a snadno odstranitelná, jako je třeba seřízení sbíhavosti (geometrie) podvozku. Zkuste jet na různém povrchu silnice včetně nerovností a poslouchejte a vnímejte reakce podvozku. Vyzkoušejte samozřejmě i brzdy včetně ruční.

Kontrola servisní knížky

Pokud je k vozidlu k dispozici servisní knížka, je to výhoda. Dejte si ale pozor, často se k autu vyrábí falešné servisní knihy. Resp. servisní knížka je pravá, tu není problém sehnat originální, ale falešné jsou zápisy servisních úkonů. Vás by přitom mělo velmi zajímat, zda byl skutečně v pravidelných předepsaných intervalech měněn olej, filtry, svíčky nebo rozvodové řemeny. Neprovedení těchto úkonů může mít v budoucnu fatální následky pro vaše auto v podobě vysokých servisních nákladů za opravy.

 

Co si tedy můžete udělat sami?

Každopádně se nespoléhejte jen na vlastní úsudek, pokud nejste profesionál v oblasti autoopravárenství. Přesto řadu problémů budete schopni odhalit sami pomocí základní výše popsané prohlídky a “oddělit zrno od plev”. Vybrané auto byste si pak měli nechat prověřit v nezávislém servisu nebo s pomocí odborníka na prověřování aut, pro nějž je toto denní chleba.