Asi vám neříkáme nic nového, když tvrdíme že pro bezproblémové fungování a dlouhou životnost vašeho auta je jeho pravidelná údržba nutností. Pravidelným servisem vozidla předejdete drahým opravám. Koneckonců to platí nejen o autech. V tomto článku vám chceme sdělit základní informace o obvyklém obsahu roční prohlídky, její frekvenci a cenách.

Prohlídky nového auta

Na začátku si rozdělme pravidelné prohlídky na garanční servis nových a zánovních aut, tedy úkony předepsané výrobcem, které musí být realizované, aby dále platila záruka a údržbu auta po záruce. Garanční prohlídku, resp. její obsah a periodicitu určuje výrobce. Obvykle to ale bývá každých 15 až 30 tisíc km nebo každý rok – podle toho, co nastane dříve. Přesné informace získáte v servisní knize nebo od výrobce vozu. Jde-li o nové vozidlo v záruce, řidiči na pravidelné servisní prohlídky obvykle ve vlastním zájmu nezapomínají. Moderní auto si navíc o prohlídku samo řekne formou hlášky na palubní desce. Důležitá informace pro vás je, že garanční prohlídku nemusí provádět autorizovaný servis, byť si to většina motoristů myslí. Tomuto tématu se podrobně věnujeme v tomto článku

Ceny garančních prohlídek se pochopitelně liší podle značky, modelu, typu servisu atp. Obvykle však bývají ceny garančních servisních prohlídek v rozmezí od 2 500 korun do 10 000 korun. 

Prohlídky po záruce

Roční prohlídky by ale měl motorista absolvovat také po záruce a po celou dobu života auta. Obsah i těchto prohlídek většinou stanoví v servisní knize výrobce, včetně revize nebo výměny hlavních komponentů. Velmi důležitá je například výměna rozvodů, zapalovacích svíček apod. U výměnných lhůt je třeba dodržovat doporučený kilometrový i časový termín. Ale servisní plány automobilek neplatí pro celou životnost vozu a je tak lepší k údržbě přistupovat individuálně.

Co je třeba zkontrolovat a případně vyměnit při roční prohlídce?

Hlavní je výměna oleje a filtrů

Doporučeno je měnit olej v intervalech kratších, než obvykle doporučuje výrobce. Odborníci doporučují měnit olej po jednom roce nebo ujetí 15 000 kilometrů. U hodně zatěžovaných vozidel je vhodné olej měnit dokonce každých 10 000 kilometrů.

Když se mění motorový olej, dává se i nový olejový filtr, případně i se mění i vzduchový filtr, kabinový a palivový filtr.

Olej není jen v motoru

Olejová náplň je ve spoustě dalších součástí auta, jako je převodovka, diferenciál nebo servořízení. U nich je obtížnější zjistit předepsaný interval výměny, protože spousta automobilek pro tyto součásti vůbec servisní plán nastavený nemá. Obvykle se doporučený interval pro výměnu oleje v automatu pohybuje mezi 60 a 120 000 km

Ostatní náplně

U náplní se kontroluje stav a úplnost, případně se mění nebo doplňuje brzdová kapalina, nemrznoucí směs do motoru, atd. Brzdová kapalina by se měla u více zatěžovaných aut měnit každé dva roky. U chladicí kapaliny záleží na typu auta a servisním plánu. Některé značky doporučují chladicí kapalinu měnit každé dva roky.

Diagnostika

Součástí pravidelného servisu vozidla je diagnostika neboli kontrola všech řídících jednotek, ke které jsou potřeba profesionální diagnostická zařízení. Ty pomohou odhalit možné závady už v zárodku.

Brzdy

Standardní součástí roční prohlídky je také kontrola brzd a výměna brzdových destiček. Určitě měňte také brzdovou kapalinu vždy, když se mění brzdy.

Klimatizace

Kontrola klimatizace je standardním úkonem roční prohlídky. Jedná se o kontrolu chladiva a oleje, který je pro správnou funkci klimatizace nutný. Jednou za dva až tři roky je doporučeno vyměnit filtr s vysoušečem. Každoročně by se měla klimatizace dezinfikovat, byť to většina motoristů nedělá, resp nepožaduje. V klimatizaci se totiž množí bakterie a plísně. Prvním varovným signálem, že je třeba klimatizaci vydezinfikovat, je, že po spuštění nepříjemně zapáchá.

Geometrie

Vyvažování kol, tzv. geometrie se většinou nedělá pravidelně, ale spíše když má řidič pocit, že mu auto “táhne” do strany nebo se např. nerovnoměrně sjíždějí pneumatiky.

Zkontrolovat celý vůz

Při roční prohlídce je vždy potřeba provést kontrolu všech důležitých komponent – brzd, výfuku, tlumičů, čepů, silentbloků, náprav… Součástí prohlídky by měla být i zkušební jízda. Servis by měl ideálně dokonce ze všeho nejdřív auto projet, aby zjistil a zhodnotil mechanický stav motoru a podvozku.

Cena roční prohlídky

Ceny záručních i pozáručních prohlídek se vždy liší podle stavu kilometrů, stáří vozu, předepsaných kontrol konkrétním výrobcem atd. Cena pozáruční prohlídky by se ale měla u neautorizovaného servisu vejít do 5 tisíc, u autorizovaného do 10 tisíc. Zásadní vliv na celkovou cenu má pochopitelně i cena oleje.

Před servisní prohlídkou si nechte spočítat, kolik bude stát a co všechno se bude na autě dělat. Podle naší zkušenosti se nestává často, že by servis nedodržel předepsané úkony nebo je neprovedl. Servisy mají spíše sklony provést a naúčtovat si další práce navíc nad rámec těch objednaných. Může se samozřejmě stát, že je při servisu zjištěna závada, která není součástí plánované roční prohlídky. Ta by se ale měla s klientem řešit vždy individuálně. Doporučujeme vám na webu GetFixu předem zjistit cenu, kterou vidíte online na webu a pak poptat konkrétní vybraný servis.

Provedenou roční prohlídku si pak nechte servisem vždy zapsat do servisní knížky. V případě auta v záruce je to nutnost, ale doporučujeme to dělat i u auta po záruce. Jednou se vám bude hodit mít zdokumentovanou servisní historii auta, určitě při jeho prodeji.