Pneumatiky jsou velmi důležitou součástí vašeho auta z pohledu jeho bezpečnosti. Uvědomte si, že veškerý styk s povrchem, po němž se pohybujete rychlostí třeba 140 km/h, vám zprostředkovávají 4 plošky velikosti zhruba dopisní obálky. Takto malá plocha zajišťuje manévrování vašeho vozidla a umožňuje i brždění. Takže na kvalitě a stavu vašich pneumatik opravdu hodně záleží.

 

Jaké pneumatiky si vybrat?

Přestože většina lidí vybírá pneumatiky pohledem přes svou peněženku, z uvedených důvodů se nevyplatí na nich šetřit. V pneumatikářském žargonu se levným nekvalitním pneumatikám říká “slisované saze a tma”. Je to s určitou mírou nadsázky narážka na to, že pneumatiky obsahují saze, ale ty levné šetří na materiálech, jako je kaučuk, silika, přírodní oleje apod. Směs používanou k výrobě pneumatiky si výrobci hodně střeží. Dalším důležitým parametrem je dezén, čili vzorek pneumatiky. Pokud tedy zvolíte výrobce zvučné značky, asi neuděláte chybu.

Každá pneumatika má několik klíčových parametrů, které jsou graficky znázorněné na tzv. energetickém štítku. Od 1. 5. 2021 došlo v celé Evropské unii ke změně v označování pneumatik. Takto vypadá nový štítek:

Pro zákazníky jsou nové štítky asi přehlednější, obsahují více informací a obsahují i QR kód, po jehož načtení získáte přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením).

 

Pojďme si vysvětlit, co znamenají jednotlivá čísla rozměrů a číselné indexy u každé pneumatiky.

 

Např. pneumatika s označením 205/55 R16 94 V

 

205 – šířka běhounu (205 mm)

55 – poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech; 55 % z 205 mm je cca 113 mm 

R – typ konstrukce kostry: radiální

16 – průměr příslušného disku v palcích, zároveň vnitřní průměr pneu

94 – index nosnosti („91“ = 615 kg)

V – rychlostní index; na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna (V = 240 km/h)

 

Požadované parametry pneumatik pro své auto najdete v (tzv. velkém) technickém průkazu. Pokud zvolíte špatný rozměr, pneumatiky vám nebudou pasovat na disky nebo vám nebude správně ukazovat tachometr. Vždy ale musíte volit index nosnosti a rychlostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.

 

Přezouvat, nepřezouvat?

Tuto otázku si nemá smysl klást na podzim, kdy počínaje 1. listopadem do 31. března musíte mít zimní pneumatiky povinně. Ale jen pokud na silnici je, nebo lze předpokládat, že se může vytvořit, souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Otázkou je, zda přezouvat na jaře ze zimních na letní pneumatiky. To povinné není, ale je to každopádně rozumné. Zimní pneumatiky mají měkčí směs a jiný dezén. Pokud je budete používat i v létě, vaše auto bude mít delší brzdnou dráhu, horší přilnavost k vozovce v zatáčkách a vyšší spotřebu. Navíc si rychleji opotřebujete zimní pneumatiky a stejně budete muset dříve kupovat novou sadu.

 

Každý řidič musí také pravidelně kontrolovat, zda nepřesáhl minimální hloubku pneumatik danou zákonem. Ta se liší v závislosti na ročním období i druhu vozidla. Pokud se bavíme o osobních vozidlech (i SUV a menších dodávkyách, u zimních pneumatik činí minimální hloubka dezénu 4 milimetry, u letních 1,6 mm. Je ale lepší nesjíždět pneumatiky až k zákonné hrabici a přezout dříve.

 

Přezouvat nebo měnit celá kola?

Je samozřejmě jednodušší i levnější mít letní i zimní pneumatiky na discích a na přelomu každé sezóny jen vyměnit kola. Přezouvání má oproti tomu své nevýhody, ale i výhody. Přezutí je dražší a trvá o něco déle, ale pracovník pneuservisu každou pneumatiku zkontroluje i zevnitř včetně ráfku, než ji na disk namontuje. Na pneumatikách se mohou tvořit praskliny, boule, může v nich být něco zaraženého, mohou se nerovnoměrně sjíždět (problém se sbíhavostí kol – je třeba seřídit geometrii) apod.

Stáří pneumatik

Pneumatiky je třeba měnit nejen sezónně a pokud se sjedou, ale i po dosažení určitého věku. Pneumatiky stárnou a na autě by neměly být déle než 5 let. Proces stárnutí pneumatiky v podstatě odstartuje její montáž na disk a první použití. Právě vystavení pneumatiky vnějším vlivům (sluneční záření, sůl, ozón, vlhkost…) v kombinaci s mechanickým zatěžováním proces jejího stárnutí značně zrychlí.

Často se mluví o stáří pneumatik v souvislosti s koupí nových. Lidé se snaží koupit takové, které jsou co nejméně staré a řeší přesné datum jejich výroby. To je na pneumatice uvedené v podobě tzv. DOT čísla (Date of Trade). Číslo sestává ze sestavy několika sérií, z nichž poslední čtyřčíslí udává týden a rok výroby pneumatiky.

Tato pneumatika byla vyrobena ve 40. týdnu roku 2020.

Pneumatiky vydrží při správném uskladnění při stálých teplotách v suchých prostorách a bez přímého přístupu slunečního světla u výrobce nebo prodejce do 5 let, aniž by vykazovaly změnu původních vlastností. Určitě tedy není třeba se bát koupit třeba rok staré pneumatiky.