Brzdy. Bez nich bychom se v našich pojízdných miláčcích rozhodně neobešli. Ano, mít vysoký výkon je sice fajn, ale jak následně zastavíte, když ne za pomoci brzd (nabourání do svodidel se nepočítá 😶). Věděli jste ale, z čeho se brzdy vlastně skládají? Nebo jak fungují? Pojďme se na to společně podívat.
Typy brzd
Není brzda jako brzda (kdo by to byl řekl 😄). Nebavíme se teď jen o rozdílných velikostech těchto zařízení, ale hlavně o tom, na jakém principu fungují. V automobilech máme dva základní typy:
- Kotoučové
- Bubnové
Ale to není vše Horste! Zároveň si brzdy můžeme rozdělit i podle jiného hlediska. “Cože? To ještě jde?”, ptáte se. A vskutku. Další typy jsou podle toho, jak je samotná brzda aktivována, neboli jakým způsobem se síla ze sešlápnutého pedálu dostane až k brzdě samotné. Dělení je následující:
- mechanicky pomocí lanka – kola, ruční brzdy
- hydraulicky pomocí brzdové kapaliny – auta, motorky
- pneumaticky pomocí vzduchu – traktory, autobusy, kamiony
Tak to by bylo k základnímu dělení. Teď je čas, přesunout se k podrobnostem!
Bubnová brzda
Její fungování není na pochopení vůbec složité. Ve stručnosti se jedná o buben pevně připevněný ke kolu a vnitřní část, která po sešlápnutí brzdového pedálu tře zevnitř o již zmíněný buben. Tím samozřejmě vzniká tření a vozidlo začne brzdit.
Součásti bubnových brzd:
- Buben – to co na autě vidíte zvenku. Jedná se o kovovou nebo litinovou součástku, která je vyrobená tak, aby dobře odváděla teplo, byla pevná a neměnila svůj tvar.
- Čelisti – ne, ne tyhle čelisti 🦈. Brzdové čelisti. Zpravidla bývají ve tvaru půlkruhu a jsou schované uvnitř bubnu. Po sešlápnutí pedálu na něj zevnitř tlačí.
- Váleček – tlačí pomocí pístků na brzdové čelisti a tím v podstatě iniciuje samotné brždění.
Výhody jsou v tomto případě jasné. Brzdící mechanismus je schován uvnitř bubnu a díky tomu lépe odolává okolním podmínkám, rzi, vodě, atd. S tím se pojí i delší životnost. Nic ale není jednobarevné, proto zde samozřejmě najdeme i nevýhody. Sice jsem psal, že buben je navržen tak, aby odváděl teplo, ale kotoučovým brzdám s odhaleným rotorem se prostě nevyrovná. Proto při delším brždění může dojít k mírné deformaci bubnu a následnému snížení efektivity brzd samotných. A to není úplně super. 😥 Případně se můžeme bavit o nerovnoměrném opotřebení čelistí, což opět není žádoucí.
Kotoučová brzda
Funguje opět na bázi tření, stejně tak jako brzda bubnová. Máme zde kotouč a brzdové destičky. Ty tlakem působí na kotouč a tím auto (nebo jiné vozidlo) zpomalí. Můžeme je najít nejen na autech samozřejmě, ale jsou i například na motorkách a čím dál častěji se objevují na kolech.
A jaké máme teda ty součásti?
- Kotouč (rotor) – je skoro vždycky kovový (pokud nemáte sportovní auto za miliony) a je to zároveň ta nejvíce viditelná část celého brzdového systému. Můžete si také všimnout, že kotouče vpředu a vzadu bývají odlišné. Proč? Kotouč vpředu je větší aby auto mělo lepší brzdné vlastnosti a může být i žebrovaný pro lepší odvod tepla (na předních kolech se více zahřívá).
- Třmen – v něm nalezneme brzdový píst.
- Píst – k pístu je přivedena brzdová kapalina. Díky ní po sešlápnutí pedálu začne tlačit na destičky.
- Destičky – jsou přitlačené pístem na kotouč, díky čemuž vzniká tření. Můžeme si to představit jako když svíráme pěst…čím více šlápneme na brzdu, tím více se destičky “přitisknou” na kotouč.
Závěrem
Jeden z dalších vysvětlujících článků. Snad toho na vás nebylo až moc 😄, ale brzdy jsou prostě důležité a hodí se vědět, jak fungují. Doporučuji se také podívat na náš starší článek “Jak správně brzdit”, abyste nemuseli do servisu na výměnu destiček tak často. Jestliže byste i přesto měli jakékoliv otázky, či chtěli například přezout pneumatiky neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Šťastné cesty Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453