Brzdy, ó brzdy. Co bychom si bez vás počali. Vše, co na silnici potkáme, má tyto zázračné věci. Používáme je zas a znovu pro zastavení našeho vozidla, ale víc už nad nimi nepřemýšlíme. Jak ale vlastně fungují? Měli bychom je vůbec používat? Pojďme se na to podívat.

 

Jak fungují

První otázka na kterou si dnes odpovíme je jasná. Jak je možné, že když sešlápnu v autě ten magický pedál, tak najednou začne vůz zpomalovat. Mohl bych zacházet do detailů, ale vím, že by to moc lidí nebavilo. Takže jen “v kostce”. 

  • Sešlápnu pedál brzdy (to je základ 😄)
  • Prostřednictvím brzdové kapaliny se přenese síla na brzdové pístky.
  • Ty přitlačí brzdové destičky ke kotoučům
  • Dochází ke tření, které vytváří odpor
  • A voilà, auto brzdí

Problémy

Prvním z nich je samotné tření. Právě díky tomuto principu jsme schopni zpomalit naše vozy. Následkem je však obrušování jak kotoučů, tak i destiček. No a to je důvod, proč se musí jednou za čas brzdy vyměnit. Jinak by se taky mohlo stát, že začnete brzdit a auto si vesele pojede dál. A to asi nechcete.😶

Druhým problémem je teplo. Jak víme už od dětství, třením vzniká teplo. Ani zde tomu není jinak. Věc se má tak, že kotouče a brzdové destičky jsou navržené, aby dosahovaly nejlepšího brzdného účinku při nízkých teplotách. Pokud se brzdy přehřívají, zkracuje se jejich životnost a prodlužuje se i brzdná dráha. Opět, velice nežádoucí.

Mám tedy přestat brzdit?

Samozřejmě, že ne….nebo ano?🤨 Jak už jsem zmínil. Brzdy se přirozeně opotřebovávají, když jsou používány. Čím více je člověk používá, tím dříve bude muset koupit nové. Proto se vyplatí dobře předvídat cestu a prostě nepřidávat plyn, když víme, že je před námi prudká zatáčka nebo pomalý kamion. Takzvaná strategie jízdy “brzda plyn” je přesně to, co dělat nechcete. Prudké přidávání a následná nutnost silného brzdění se prostě nevyplatí.

Další chyba řidičů (možná i Vás😉) je sjíždění kopce s nohou na brzdě. Pokud byste měli brzdu mírně sešlápnutou po celou dobu klesání, kvůli soustavnému tření by šla teplota kotoučů a destiček prudce nahoru. A to co? …. nechceme

“No tak přece nenechám auto rozjet se z kopce, pak akorát skončím ve škarpě”, slyším z dáli. Nebojte se, mám pro Vás takový malý tip.

Trik s motorem

Ano, jedná se o brzdění motorem. Možná jste o tom už někdy slyšeli a nebo taky ne, to musíte vědět sami.😄 Každopádně, jak to funguje? Pokud se zařazenou rychlostí pustíte plyn, auto začne zpomalovat (na rozdíl od jízdy na neutrál). Čím vyšší otáčky bude motor mít a čím nižší stupeň převodu zařadíte, tím bude brzdná síla větší.

Pomocí podřazování při vyšších otáčkách můžete účinně brzdit i během sjíždění kopců. Brzdový pedál pak budete potřebovat mnohem méně, a brzdy budou mít čas se zchladit. V mnoha případech tato technika nahradí brzdu a autu neškodí.

Kdy je čas brzdy vyměnit?

Doporučený interval výměny brzdových destiček je zpravidla uveden ve vašem návodu k obsluze vozidla. Už jsme si to sice řekli, ale pro jistotu znovu…záleží na používání brzd. Proto zde máte pár rad, jak odhalit problémy.

  • Brzdná dráha vozidla se prodlouží
  • Při náhlém brzdění se vůz pohybuje na stranu
  • Brzdy pískají nebo bouchají
  • Auto slabě reaguje na sešlápnutí brzdového pedálu
  • Na pneumatikách se vyskytuje kovový prach

Závěrem

Brzdy jsou velice důležité a nyní už víte, že “brzda” není jen jakýsi pedál vedle plynu. Ještě bych na závěr doporučil … pospíchejte pomalu, často se to vyplatí. Pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například odstranit korozi neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 460 nebo navštivte náš web. 😊

Kvalitní brzdy Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 460

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz

Služba – servis brzd

Služba – karosářské práce