Bez brzd by to rozhodně nešlo. Čas od času je ale potřeba menší servis těchto velice důležitých komponent. Jak tedy poznat, kdy nastal ten správný moment? A jak to vlastně celé probíhá? Pojďme si tyto otázky zodpovědět v našem dnešním článku.
Co znamená “oprava brzdového systému”
Oprava brzd a brzdového systému zní sice skvěle, ale co to obnáší? Brzdový systém se skládá z mnoha součástek, o které je třeba pečovat a dávat na ně pozor. My si je pro naše účely rozdělíme do tří následujících kategorií:
- pohon – brzdový válec, pedál, regulátor tlaku, posilovač vakua, hadice
- prvky – v závislosti na přední a zadní konstrukci disku nebo kotoučů, čelistí
- elektronická asistence – ABS, EBD, asistence při brzdění, pomoc při „stlačení“ brzdy v době nouzového brzdění, stabilizační program ESP
Vzhledem k množství komponentů je zcela zřejmé, že kontrola brzdového systému je obtížná a vyžaduje specifické technické dovednosti a zručnost.
Jak poznat poruchu brzdového systému?
Teď už víme, co všechno se může porouchat 😄, řekl bych tedy, že nastal ideální čas na to, povědět si něco o příznacích. Co všechno tedy může indikovat chybu v brzdovém systému? Tak například:
- brzdná dráha vozidla se prodlouží
- při náhlém brzdění se vůz pohybuje na stranu
- brzdy pískají nebo bouchají
- zvýšení spotřeby paliva
- auto náhle nebo naopak slabě reaguje na sešlápnutí brzdového pedálu
- zvýšené opotřebení částí třmenu, který odpovídá za interakci rotujících a stacionárních částí mechanismu
- výskyt kovového prachu na pneumatikách (signál pro opotřebení třecího obložení, v důsledku čehož se kotouče otírají o disky)
Pokud tedy zaregistruje něco z výše zmíněného, měli byste se co nejrychleji dostavit do servisu 🛠, kde se vám na brzdy podívají a řeknou vám, jak máte postupovat dál.
Fáze opravy brzdového systému
Už teda víme, že je něco špatně a jsme v servisu, kde se nám o to postarají. Co ale přesně budou dělat? Pokud chcete přesný seznam kroků, který daný servis dodržuje, musíte se jich muset zeptat přímo. Já vám zde ale sepíšu ty nejdůležitější body, které by měly proběhnout všude, nehledě na to zda jedete do “značky” nebo do malého lokálního servisu. V pořadí to tedy jsou věci jako:
- celková prohlídka automobilu
- demontáž brzd a kol (není nutná ve všech případech)
- zjištění vadných opotřebovaných díly a jejich výměna za nové
- odvzdušnění systému a jeho nastavení
- výměna brzdových destiček, kotoučů či čelistí
Přesně takovou péči vám poskytnou například v našich partnerských autoservisech, které najdete přímo zde. 😊
Jak často měnit brzdové destičky
Doporučený interval výměny brzdových destiček je zpravidla uveden v návodu k obsluze vozidla. U většiny vozidel standardní interval pohybuje mezi 15-20 000 km. Spoléhat se však jen na doporučení z návodu není šťastným postupem, protože míru opotřebení jednotlivých destiček ovlivňuje hned několik faktorů včetně kvality dílů, stylu jízdy, hmotnosti vozidla, atd. Proto je dobré zohlednit váš styl jízdy a podle toho si zajet do servisu v ten správný čas. ⏰
Jak často se mění brzdové kotouče
Kotouče se opotřebovávají pomaleji než destičky, na jednu výměnu kotoučů tak spadají zhruba dvě výměny destiček. To je opět takový hrubý odhad, který může přijít vhod. Pořád ale platí, že byste měli čas od času brzdy nechat zkontrolovat, abyste tak odhalili vady a opotřebení raději dříve než později.
Závěrem
A to by snad mohlo pro tento článek stačit. Brzdy a jejich servis by vám už neměly být cizí, stejně tak jako první známky jejich konce života. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Kvalitní servis brzd Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453