I přes teplé Vánoce nás přece jen čekají další, více mrazivé, měsíce. S tím samozřejmě ruku v ruce jde ranní zahřívání auta. Mnoho lidí chce svému miláčkovi ušetřit práci, a tak ho nechají “zahřát” na volnoběh. Proč zahřát v uvozovkách? No shrnuto v kostce, tato praktika není pro auto moc dobrá. Proč? Pojďme se na to podívat.

Ideální je auto očistit, pak až nastartovat a hned vyjet.

Úvod

Zima autu vůbec nesvědčí, hlavně co se týká oleje, který při nízkých teplotách houstne. Tím pádem po studeném startu nestíhá vše pečlivě mazat a součástky jsou tak mnohem více namáhané. “No tak nechám auto chvíli běžet na volno”, říkáte si. Ale zde narážíme na problém. Olej se v žádném případě nedokáže zahřát na provozní teplotu z volnoběhu, nehledě na to že samotný motor se na takto nízkých otáčkách taky moc neprohřeje.

Jak tedy zahřát motor?

Motory dnešních aut jsou stavěné na to, aby se s nimi po pár sekundách od nastartování vyjelo. Je to pro ně ideální protože vyšší než volnoběhové otáčky vše rychleji a efektivněji prohřejí. Ale zase pozor, než se olej adekvátně zahřeje, je potřeba auto šetřit…takže žádné vyšší tisíce otáček, prostě jedeme v klidu. 😉

Zdání klame

Možná jste zvyklí z minulosti, že teplý interiér je známkou teplého motoru, dnes to však není tak jednoduché, hlavně pokud se bavíme o naftových vozech. Ty se, z principu, déle ohřívají než benzínové motory. Aby tak výrobci neubírali na komfortu pasažérů, kterým by byla zima po delší dobu, vyřešili to následovně. Do doby než se motor zahřeje a je schopen topit do kabiny, stará se o topení elektrický přihřívač, který funguje jako běžný přímotop. Díky tomu se tak interiér zahřeje i u naftového auta velice rychle.

Což nás vede k tomu, že zdání může klamat. Auto je sice teplé uvnitř, ale motor a olej rozhodně ne. To je důvod, proč auto v prvních minutách nezatěžujeme. “No dobře, ale jak dlouho??”, slyším od vás. Doporučuje se přibližně prvních 10 km auto šetřit. Případně se můžete podívat jestli někde na displeji není hodnota teploty oleje (protože fyzické ručičky se už dnes nenosí 😄) a zkontrolovat to zde. Opět ale pozor! Neplést teplotu vody a oleje. Oleji trvá mnohem déle, než se ohřeje, kdežto voda v chladiči je teplá za chvilku.

Vlevo vidíme teplotu oleje, napravo zas teplotu vody v chladiči. Poznáme to jednoduše podle symbolu. Hlavně to nezaměňovat!!

Benzín nebo diesel?

Již jsem to nakousl v minulém odstavci, ale pojďme si to raději připomenout. Pokud si kupujete nové auto a váháte mezi naftou a benzínem, právě délka jízdy by měla být hlavním kritériem při výběru. U naftového motoru je třeba myslet na to, že doba jeho zahřívání je výrazně delší než u benzínu a v zimním období vyžaduje více citu.

To je důvodem, proč nejsou dieselové motory vhodné na krátké jízdy po městě – do cíle dorazíte často dříve, než se motor vůbec stihne zahřát a taková jízda mu ani trochu neprospívá. Pokud tedy plánujete jezdit hlavně krátké trasy, dejte přednost benzínu. To, co byste ušetřili na naftě, se vám nakonec může vymstít při placení v servisu. 💵

Závěrem

Teď už je vám snad jasné, jak správně začít svou zimní jízdu. Ať už se bavíme o dojíždění do práce, nebo na delší výlety. Ještě takhle na závěr bych si dovolil malé shrnutí, abyste vše měli na jednom místě. Takže:

  • auto v zimě nenecháváme “ohřát na volnoběh”, ale sedneme a jedeme
  • dieselové motory se zahřívají déle než benzínové
  • teplý interiér neznamená teplý motor
  • v podstatě nejdůležitější je správná teplota oleje

A to už je pro dnešek opravdu vše. Pokud se chcete podělit o svůj názor, využijte komentáře dole pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Rychlé zahřátí Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Diagnostika auta