Benzín a nafta jsou stále nejvíce rozšířená paliva, se kterými se setkáme. Slyšeli jste ale už o zkapalnělém ropném plynu (LPG) nebo stlačeném zemním plynu (CNG)? Že ne? Tak to jste tady správně. Pojďme se společně podívat, o co se vlastně jedná a jaké jsou výhody a nevýhody těchto paliv.
Úvod
Zde by se hodilo popsat, co to vlastně LPG a CNG je, ale jestli vás zajímají chemická složení a použití v průmyslu doporučuji se podívat třeba na Wikipedii, kde určitě svou odpověď naleznete. My se raději budeme soustředit na použití v autech. 😄 První otázka, která vás asi napadne, je … proč by mě to mělo zajímat? Co je tak super na těchto alternativních palivech?
Výhody
Hlavní výhodou, kvůli které se hodně lidí rozhodne pro koupi nebo konverzi svého auta na tato paliva je hlavně cena. Ačkoli může být pořizovací cena vozidla vyšší (hlavně u CNG), jeho následný provoz je mnohem výhodnější než klasický benzín nebo nafta. LPG a CNG mají totiž kromě vyšší energetické hodnoty také nižší spotřební daň, díky čemuž můžete ušetřit klidně až 50 % nákladů za tankování.
LPG a CNG jsou také šetrnější k životnímu prostředí, protože produkují méně emisí pevných částic, oxidu dusíku a oxidu uhličitého. CNG je dokonce možné produkovat jako obnovitelný zdroj z biometanu.
Nevýhody
“To zní super a všechno, ale když jsou tedy tato paliva levnější a více ekologická, proč nejsou ve všech autech,” ptáte se. Je pravda, že vše není tak růžové, jak se zatím může zdát. Samozřejmě narazíme i na nevýhody, které mohou běžného řidiče od koupě odradit. Ty hlavní tedy jsou:
- Zmenšení zavazadlového prostoru: Instalace dodatečné plynové nádrže může zabrat část kufru, což snižuje praktičnost vozidla.
- Pokles výkonu: Při provozu na LPG může dojít k mírnému poklesu výkonu motoru oproti benzínu a spotřeba vzroste o přibližně 10–20 %.
- Dostupnost stanic: CNG má poměrně řídkou síť čerpacích stanic, což může být problém při delších cestách.
- Revize a údržba: Auta na LPG vyžadují pravidelné revize a výměnu nádrže po 10 letech. Auta na CNG vyžadují speciální oleje a filtry pro motor a kontrolu těsnosti systému.
- Nemožnost parkování v podzemních garážích: Skoro v každé podzemní garáži nebo parkovacím domě je omezen nebo přímo zakázán vjezd aut s těmito pohony.
Přestavba na LPG
Jak jsem již zmínil, běžná auta lze “konvertovat” z benzínu na LPG. Není to ale jen tak, vaše auto totiž musí splňovat několik podmínek, aby bylo vhodné pro tuto konverzi. Prvně se musí jednat o auto se zážehovým motorem a s elektronickým vstřikováním paliva. Starší motory s karburátorem nebo vysokootáčkové motory se nehodí pro LPG.
Další podmínkou je dostatek místa na nádrž, případně vaše ochota se tohoto místa “vzdát”. Nejčastěji se nádrž a další potřebné komponenty umisťují do kufru auta nebo na místo rezervního kola. Poslední a neméně důležitou podmínkou je, aby auto mělo dobrý technický stav a nízkou spotřebu oleje. Pokud máte spotřebu oleje vysokou, může dojít k poškození katalyzátoru nebo lambda sondy.
Závěrem
Koupit, či nekoupit, to je oč tu běží. Finální rozhodnutí je samozřejmě na vás, tak jako vždy. Já ale věřím, že jsem vám tímto článkem alespoň trochu pomohl a pokud jste o tomto tématu vůbec nic nevěděli … teď tomu tak už není 😄. LPG i CNG jsou zajímavé alternativní pohony, které se (alespoň podle mého názoru) rozhodně nevyplatí podceňovat. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Levné pohonné hmoty Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453