Každý řidič má své názory a zkušenosti s řízením automobilu. Některé z nich jsou ovšem založeny na mýtech, které se mezi lidmi šíří a které mohou vést k nebezpečnému nebo neefektivnímu chování za volantem. V tomto článku se podíváme na pět častých mýtů ohledně automobilů a řízení a vysvětlíme, proč jsou nesprávné nebo zavádějící. Bez dalšího odkládání tedy jdeme na to!

Světla nejsou jen od toho abyste viděli, ale také byli vidět

ESP to zvládne za mě

Někteří řidiči si myslí, že elektronický stabilizační systém je schopen udržet auto na silnici, i když překročí mez přilnavosti. Ve skutečnosti ESP pouze pomáhá zabránit smyku a vrátit auto do směru jízdy, ale nedokáže zvýšit přilnavost pneumatik nebo zkrátit brzdnou dráhu. Jednoduše řečeno, s menší ztrátou přilnavosti ESP dokáže pomoci, ale pokud to přeženete a auto dostanete do extrémní situace … zde už bohužel žádná elektronika nepomůže.

Podle BESIP byla nepřiměřená rychlost příčinou 1 115 nehod s následkem smrti nebo těžkého zranění v roce 2020, což je 36,8 % z celkového počtu takových nehod. To ukazuje, že řidiči často přeceňují své schopnosti a možnosti vozidla a pneumatik a nedodržují bezpečnou rychlost.

Rozhodně tedy jezděte opatrně a nespoléhejte se jen na asistenční systémy. Doporučuji si také přečíst náš minulý článek právě o těchto elektronických pomocnících, kde se dozvíte, co všechno vlastně stojí na vaší straně a snaží se vás chránit.

Airbagy jsou spása

Airbag je užitečná pomůcka, která tlumí náraz těla a hlavy do tvrdých částí interiéru. Nicméně airbag není peřinka a může způsobit i zranění, jako jsou zlomeniny nebo poranění očí. Navíc airbag nepomůže, pokud je náraz příliš silný nebo pokud není řidič správně upoután

Na druhou stranu je ale potřeba zmínit, že se stále jedná o velice dobrý systém pasivní ochrany, který se rozhodně nevyplatí vypínat nebo dokonce odmontovávat. Další prvky pasivní ochrany (a co to vlastně znamená 🤓) jsem zmiňoval v dřívějším článku, který naleznete zde

Zabrzdím, mám totiž ABS

Jak již určitě víte, protiblokovací systém brzd umožňuje ovládat auto i při maximálním brzdění, protože zabrání blokování kol. To ale neznamená, že se nějak extrémně zkrátí brzdná dráha nebo že se dá brzdit na poslední chvíli. Brzdná dráha závisí na rychlosti, hmotnosti, stavu pneumatik a povrchu vozovky. Z toho důvodu byste měli dodržovat bezpečnou vzdálenost a sledovat situaci na silnici. Nikdy totiž nevíte, kdy bude potřeba rychle zpomalit nebo rovnou zastavit.

Ikonka systému ABS

Při jízdě v šeru stačí pouze denní svícení 

Denní svícení je určeno pro jízdu za denního světla (od toho ten název 😄) a slouží k lepší viditelnosti auta pro ostatní účastníky provozu. Při jízdě v noci nebo za snížené viditelnosti je ale nutné použít potkávací nebo dálkové světla, které mnohem více osvětlují vozovku a okolí. Problém tedy je, že denní svícení nedostatečně osvětluje cestu.

Druhý a možná i zásadnější problém je, že denní svícení nezapíná zadní světla u auta. Vy tak třeba v šeru ještě vidíte, ale auto jedoucí za vámi takové štěstí mít nemusí. Proto rozhodně při jakémkoli zhoršení viditelnosti zapněte potkávací světla … zabere to jen vteřinku. 🕐

Autonomní auta jsou bezpečnější než lidský řidič

Autonomní auta jsou schopna reagovat na různé situace na silnici pomocí senzorů, kamer a algoritmů. Nicméně stále čelí technickým problémům, etickým dilematům a legislativním překážkám. Současně s tím autonomní auta také potřebují spolupráci a důvěru od lidí, kteří s nimi sdílejí silnice. V dnešní době tedy nemohou být považována za bezpečnější než běžná auta.

Další bod, který zde lze zmínit je, že není autonomní systém jako autonomní systém. Právě o tomto tématu si více dopodrobna povídáme v dřívějším blogu. Jestli vás tedy tato problematika zajímá, neváhejte se na něj mrknout.

Závěrem

Jak je vám určitě jasné, mýtů, kterým plno řidičů věří je mnohem více. Já jsem se zde věnoval jen těm, co mi přišli nejzajímavější (a taky mě napadly 😆). Každopádně, tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek (z trochu jiného soudku), podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Rozum v hrsti Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Oprava převodovky

Blog – Systémy ochrany

Blog – Autonomní vozy

Blog – Asistenty