Bezpečnost je u každého auta velice zásadní. Můžeme mít nadupanou káru nebo tu nejhezčí z nejhezčích, ale pokud se pak jedeme projet a nemáme k dispozici žádné bezpečnostní prvky…no to asi raději ani nebudeme zkoušet. Jaké jsou tedy prvky, které nás dennodenně chrání před nebo při srážkách? Pojďme si toto téma trochu rozebrat.

Schválně se podívejte kolik těchto nápisů v autě najdete, možná se budete divit.

Úvod

Bezpečnostní prvky v autě bychom mohli rozdělit do dvou hlavních kategorií, se kterými se setkáme…a to:

  • pasivní
  • aktivní

A jaký je mezi nimi rozdíl? Začneme prvky aktivními. Ty mají za úkol monitorovat například chování auta, řidiče nebo samotného okolí a aktivně tak předcházet kolizím. Na druhé straně pasivní prvky, které takříkajíc “čekají” a až v momentě srážky jsou nám k něčemu dobré. Jejich účelem tedy není nehodě zabránit, ale pokud taková situace nastane, ochránit osoby v autě. “No, ale nějaké příklady by to chtělo 🤔”, říkáte si. Nebojte se, stačí číst dál a vše vám bude jasné.

Aktivní ochrana

Začněme tedy aktivními prvky do kterých bychom mohli zařadit různé senzory, čidla a snímače nebo dokonce styl jízdy. Ano, pokud pojedete rozumně a s citem, hrozí vám mnohem menší nebezpečí, než kdybyste to hnali jak šílení. 🔥 Taky by se hodilo zmínit, že aktivní prvky nezabrání nehodě vždy, jen se jí pokusí předejít a v mnoha případech v tom budou úspěšní. Nic však není stoprocentní a ať máte auto bezpečné jakkoliv, stát se může leccos.

Základními prvky aktivní bezpečnosti jsou samozřejmě plně funkční brzdy a všechny ostatní systémy a jednotky vozidla. Neméně důležitá jsou i správně funkční světla vozidla, a to nejen při jízdě v noci. Jedním ze základních předpokladů bezpečnosti na cestách je přeci jen heslo „vidět a být viděn“.

Správně fungující světla jsou velice důležitá.

Dalším známým systémem je ABS neboli protiblokovací systém brzd. Ten zabrání tomu, aby se po dupnutí na brzdu všechna kola najednou zablokovala a znemožnila tak další práci s vozidlem. Systém ABS tak (laicky řečeno) postupně vypíná a zapíná brzdy v rychlém sledu, čímž umožní řidiči i v prudkém brždění zachovat trakci a z vozidla se tak nestane neovladatelná, několika tunová plechovka. 😄 Z dalších systémů můžete znát například:

  • ESP – zvyšuje kontrolu nad vozidlem v krajních jízdních situacích
  • ASR – zabraňuje protáčení hnaných kol 
  • PDC – parkovací systém na hlídání odstupu od vozidel

Tak to by byli ty nejznámější aktivní prvky bezpečnosti, ale samozřejmě neříkám, že to je vše. Jak už bylo zmíněno výše, aktivní ochranou rozumíme všechny prvky, které se aktivně podílí na předcházení srážkám.

Pasivní ochrana

Tou rozumíme věci, které nás při nehodě chrání a ve většině případů nám i zachrání život. Bavíme se například o bezpečnostních pásech, airbazích, opěrkách, nebo kvalitě sedadel obecně.

Další, velice důležitou částí naší bezpečnosti v autě jsem deformační zóny vozidla a výztuže karoserie. Právě ty se nacházejí kolem celého obvodu vozidla a jejich úkolem je zmírnění nárazu a přenášených sil z kolize. V praxi to vypadá tak, že pokud bychom se podívali například na to, co se ukrývá za předním nebo zadním nárazníkem téměř každého auta, zjistíme, že se tam skrývá buď nějaký prvek výztuže (tyč nebo ochranný prvek), a/nebo prázdné místo. Toto prázdné místo slouží k tomu, aby se do něj při nárazu smrštil nárazník a absorboval tak sílu z nárazu. Díky tomu se jen malé množství sil přenese až do kabiny vozidla.   

Ačkoli někteří na systém eCall nadávají. V případě nouze je rozhodně dobré ho mít.

Ještě lze zmínit systém eCall, který po nárazu zavolá na místo potřebné záchranné složky. Neochrání nás tedy přímo v momentu nehody, ale v jejím bezprostředním okolí, proto ho také zařadím do kategorie pasivních prvků. Ani to však není vše a v našich autech naleznete mnohem více těchto bezpečnostních vychytávek, ale věřím, že jako ukázka pro navození představy to stačí.

Závěrem

A to je ode mě opět pro dnešek vše. Příště, až nasednete do svého auta, se schválně podívejte, co všechno bude při nehodě stát na vaší straně, možná budete překvapeni. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek (z trochu jiného soudku), podívejte se třeba na náš díl o historii automobilů. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Kvalitní systémy ochrany Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Jak to bylo s počátky automobilů