Dnes plno z nás vlastní automobil, pokud bychom se ale podívali o malinko více než 100 let do historie, rozhodně tomu tak nebylo. Co nebo kdo zapříčinil vzestup automobilů jako dopravního prostředku a proč se dnes v USA v podstatě bez auta neobejdeme? Pojďme si o tom něco říct.
První auta
Karl Benz se považuje za “vynálezce” automobilu. 29. ledna 1886 totiž požádal o patent na svůj stroj. V listopadu téhož roku mu byl udělen říšský patent číslo 37435, ve kterém je popsána tříkolka poháněná výhradně spalovacím motorem. To byl okamžik, všeobecně považovaný za počátek automobilové historie.
Co už ale ví jen málokdo je vynález prvního elektromobilu, ten vznikl již v roce 1835. Přesně tak, elektromobily nejsou výdobytkem moderní doby, ale již historicky osvědčené řešení. Jen pro úplnost bych chtěl zmínit, že tento stroj byl sestaven v Holandsku, profesorem Sibrandusem Stratinghem. Celkově, pokud se podíváme na silnice počátku 20. století, uvidíme na nich více elektromobilů. Toho bylo docíleno hlavně díky jejich snadnějšímu ovládání (nemusely se startovat klikou) a většímu komfortu. Elektromobil také předehnal svůj spalovací protějšek a jako první překonal rychlost 100 km/h. Co se tedy stalo? Proč nemáme teď všichni elektroauta?
Henry Ford
Nebudu tu procházet celou jeho historii a život, pokud by vás to zajímalo, můžete se podívat na Wikipedii (tam je toho o něm plno 😄). Chtěl bych zde ale zmínit, že právě tohle je člověk, který rozšířil auta se spalovacím motorem mezi běžné lidi a díky němu dnes v podstatě musíme elektroauta znovu objevovat. Zároveň by se také dalo říci, že přispěl nebo díky němu začala, automobilizace celé Severní Ameriky, ale o tom až později.
Manufaktura
První Ford model T byl vyroben 27. září 1908 a během října bylo vyrobeno dalších 8 vozů. Časem ale nastává problém, o auto je enormní zájem a výroba nestíhá, proto Henry Ford nechá postavit zcela novou továrnu na výrobu aut. Ta má jednu zásadní vychytávku…pásovou výrobu. Auta už se nekompletují najednou, ale každý pracovník přispěje do výroby kusem práce. Díky tomu se mnohem zvýší efektivita a rychlost práce.
Úplného extrému je pak dosaženo v roce 1923, kdy z výrobního pásu sjíždí nové auto každých 24 vteřin. To je naprosto nepředstavitelné. Auto bylo vyrobeno dříve, než na něm zaschla barva. Zde také vznikl legendární citát: „Můžete mít jakoukoli barvu, pokud bude černá.“ Černá totiž schla nejrychleji.
Cena
Díky pásové organizaci výroby byla cena nového vozu hluboko pod cenami konkurence. První vozy se prodávaly za 850 dolarů a díky vysoké produktivitě dále klesla až na neuvěřitelných 290 dolarů. U konkurence se přitom cena nového auta nedostala pod 2000 dolarů. Díky své ceně a dojezdu model T vytěsnil v podstatě veškerou konkurenci v podobě elektroaut, čímž si odpovídáme na mou otázku z první kapitoly.
Výroba tohoto legendárního a ve své podstatě i prvního dostupného auta se zastavila až v roce 1927 na neuvěřitelných 15 176 888 vyrobených kusech.
Proměna kontinentu
Ačkoli by to v té době asi nikdo nepředvídal, USA se během 20. století staly úplně jiným státem. Opět bych zde nezacházel do detailů, protože to bychom tu byli ještě zítra. 😄
Každopádně, automobil se velice rychle rozšířil mezi střední vrstvu, a lidé ho vnímali jako ideální způsob dopravy. Žádné čekání na vlak nebo tramvaj, prostě sednu a jedu. Jak lze asi očekávat, veřejná doprava začala ve Státech upadat v nelibost a bylo o ní smýšleno jako o způsobu dopravy pro chudé. Automobilky samozřejmě nezahálely a díky masivním kampaním nabádaly občany aby “žili svobodně” a koupili si automobil.
Přetočme trochu čas a podívejme se do současnosti. Auto je de facto jediným reálným dopravním prostředkem v USA, hromadná doprava existuje jen ve velkých městech a to ještě jen někdy. Samozřejmě k této obrovské změně přispělo mnoho faktorů, ale za její začátek bychom rozhodně mohli poděkovat panu Fordovi.
Závěrem
Doufám, že jste si užili dnešní historické okénko, kde jsem vám přiblížil alespoň trochu původ automobilů a jejich rozšíření mezi masy. Pokud se chcete podělit o svůj názor, využijte komentáře dole pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Kvalitně vyrobené auto Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453