Píchlá pneumatika je nepříjemná a nebezpečná záležitost, která se může stát každému řidiči. Jak na ni správně reagovat a jak ji co nejrychleji a nejbezpečněji opravit? V tomto článku vám poradíme, jaké nástroje a postupy potřebujete, abyste se dostali zpět na silnici. Tak co říkáte, jdeme na to?

Vždy dbejte na svou bezpečnost

Nebezpečí píchlé pneumatiky

Každý z nás asi ví, že by tento problém měl co nejdříve odstranit, ale proč tomu tak je? Co se vlastně může stát? Píchlá pneumatika může způsobit vážné problémy s ovládáním vozidla, zejména při vyšších rychlostech. Může například dojít ke ztrátě stability, smyku, nebo dokonce převrácení vozidla. Píchlá pneumatika také zvyšuje spotřebu paliva a opotřebení ostatních pneumatik. Navíc, pokud se pneumatika úplně zničí, může poškodit ráfek, brzdový systém, nebo karoserii vozidla. Proto je důležité co nejdříve zastavit na bezpečném místě a vyměnit nebo opravit píchlou pneumatiku.

Jak defektu předcházet?

Předcházet píchnutí pneumatiky úplně se nedá, ale dá se snížit riziko pravidelnou kontrolou a opatrnou jízdou. Zde jsou tedy nějaké základní rady, jak co nejvíce minimalizovat šance na zkažený den. 😆

  1. Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu. Alespoň jednou týdně, před každou delší cestou, ale i po teplotních výkyvech v počasí, které se také podílejí na změně tlaku v pneumatikách.
  2. Nepřetěžujte vozidlo, vyšší zatížení vozidla taktéž zvyšuje riziko defektu pneumatiky.
  3. Nejezděte po nekvalitním povrchu, kde mnohem více hrozí defekt vzhledem k velkému množství ostrých kamenů apod.
  4. Neparkujte příliš blízko u obrubníku, nešetrným najetím na obrubník také hrozí defekt pneumatiky.

Jak na opravu?

I přes všechny mé rady jste ale přece jen píchli, co teď? Pokud se jedná jen o malou prasklinku, je zde možnost ji zalepit. To je asi to nejjednodušší, co můžete udělat. Co k tomu budete potřebovat? Zde jsou v podstatě dvě možnosti. Jedna z nich je lepící sada, druhá pak sprej pro opravu píchlého kola. V obou případech musíte samozřejmě počkat, než lepidlo (případně sprej) zaschnou…počítejte tak minimálně s 30 minutami čekání.

Takovýto defekt asi jen tak nezalepíte

Moje pneumatika je ale úplně zničená, to lepidlo už nespraví.”, říkáte si. V takovém případě je jen jedna možnost (vlastně dvě, ale k tomu se ještě dostanu) a to je vyměnit kolo za rezervní. Zde vězí problém v tom, že toto rezervní kolo musíte mít s sebou, což je u dnešních aut stále větší vzácnost. 

Poslední a bonusová možnost, kterou jsem tak trochu nakousl v minulém odstavci je … asistenční služba. Ano, nikomu se do jejího volání nechce, ale když vše ostatní selže, není na výběr.

Jak vyměnit kolo u auta?

Dobře ale, řekněme, že rezervu máte a jdete ji vyměnit za píchlé kolo, jak na to? Není to nic složitého, pojďme si to tedy nějak shrnout. ✅

  1. Zapněte výstražná světla a zastavte na rovném a pevném povrchu, abyste mohli bezpečně použít zvedák.
  2. Vypněte motor, zařaďte první rychlost a zatáhněte ruční brzdu.
  3. Uvolněte matice na píchlém kole pomocí klíče. Nevyndávejte je úplně, jen je trochu povolte
  4. Umístěte zvedák pod auto podle návodu k autu. Některá auta mají speciální body pro umístění zvedáku, které jsou označeny na karoserii nebo na podvozku.
  5. Zvedněte auto pomocí zvedáku tak, aby bylo píchlé kolo asi 10 cm nad zemí.
  6. Vyndejte matice z píchlého kola a sundejte kolo z náboje. Položte ho na bok, abyste ho nepoškodili nebo neztratili.
  7. Nasaďte rezervní kolo a připevněte ho maticemi. Nedotáhněte je úplně, jen lehce rukou.
  8. Spusťte auto pomocí zvedáku, odstraňte zvedák a uložte ho na své místo.
  9. Dotáhněte matice na rezervním kole pomocí klíče. Udělejte to postupně a střídavě, abyste zajistili rovnoměrné utažení kolem celého obvodu.
  10. Zkontrolujte tlak v rezervním kole a případně jej dohustěte pomocí kompresoru nebo pumpičky.
  11. Pokračujte v jízdě opatrně a dodržujte maximální rychlost podle návodu k autu nebo podle označení na rezervním kole. Co nejdříve se také dostavte do autoservisu, kde vám opraví nebo vymění píchlé kolo.

Jak jsem říkal, není to žádná věda. Jen tedy jedna rada, kterou bych vám dal je, zjistit si, kde má vaše auto vyztužené body pro zvednutí heverem…protože hledat to někde u pole v manuálu se určitě nikomu nechce. 

Závěrem

A jsme na konci. Věřím, že teď už vás ani píchlá pneumatika nezastaví a hlavně nerozhodí. Není to nic co by se nedalo zvládnout, jen to prostě zabere trochu času. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek (z trochu jiného soudku), podívejte se třeba na náš díl o historii automobilů. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky k článku? Zanechte nám je na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Kvalitní pneumatiky Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Jak to bylo s počátky automobilů