O spalovacích motorech jsme již slyšeli, o elektroautech také…věděli jste ale, že existují i auta poháněná vodíkem? Že ne? Tak to jste tady správně, protože se dnes společně zaměříme přesně na toto téma. Stačí se pohodlně usadit a jdeme na to.
Úvod
Začal bych na začátku…to zní jako plán, ne? Každopádně, můžete si myslet, že se jedná o nějakou novou technologii, která se zde objevila jen kvůli problémům s klimatem. Ale všechno je jinak. Vodík jako zdroj energie pro automobily je tu s námi již od 19. století, kdy se objevil společně s auty poháněnými elektřinou z baterií, tak i spalovacími motory. Právě ty ale (možná naneštěstí) zastínili ostatní zmiňované především díky masivnímu úspěchu modelu T od značky Ford. To už tu ale jednou bylo. 😉
Co ten náhlý růst?
Víme tedy, že vodík v autech není žádný nováček, ale přece jen se nedočkal takového růstu a vývoje jako benzín a nafta. To se začíná měnit v posledních letech, kvůli enormním emisím, které běžná auta na fosilní paliva vyfukují. Jeho hlavní výhodou jsou právě nulové lokální emise, které jsou stejným lákadlem, jako u elektroaut. Nevýhoda se s tím pojí ta, že emise sice auto neprodukuje na místě, ale v elektrárně, kde se vyrábí potřebná energie pro získání samotného vodíku (minimálně v ČR, kde je elektřina vyráběna z fosilních paliv z více jak poloviny).
Dalším bodem který by mohl hrát do karet vodíku je jeho jednoduché tankování. To narozdíl od elektromobilů netrvá “věky”, ale je relativně podobné, jako u běžných aut. I zde ale nalezneme problém zvaný transportace. Vodík se totiž musí na místo převážet za velmi nízkých teplot a vysokých tlaků, což u elektřiny, ani fosilních paliv není třeba.
Jak to vlastně funguje?
“Super, ale jak z plynu udělám, aby se moje auto rozjelo?”, ptáte se. Dobrá otázka. Nutno na začátku zmínit, že existuje něco jako vodíkový interní spalovací motor, což je obdoba normálních spalovacích motorů, ale s vodíkem. Problém u této varianty je, že je dosti neefektivní a tak se v praxi používá jiná varianta zvaná vodíkové palivové články (hydrogen fuel cells), o kterých se zde budeme bavit i my.
Tak tedy, prvně samozřejmě do auta natankujeme vodík, to je jasné, bez paliva bychom se nikam nedostali. 😄 Následně se za pomocí elektrolýzy spojí molekuly vodíku (H2) s molekulami kyslíku (O2), který se do systému dostal normálně ze vzduchu. Touto reakcí vzniká elektrická energie, teplo a voda (H2O). A co pak? Buď se elektřina použije přímo na pohon elektromotorů v autě, nebo je uložena do malých baterií, které se starají o pohon stejně jako například u plugin hybridů. A to je vše, jedeme! 🚗
Výhody a nevýhody
Je vám určitě jasné, že kromě mnoha výhod jsou zde i nevýhody, které drží vodíkový pohon u země. Vskutku tomu tak je, pojďme si to shrnout.
Výhody:
- nulové lokální emise (vzniká jen voda)
- vodík je všude kolem nás
- tichá jízda podobná elektroautům
- jednoduché a hlavně rychlé tankování
Nevýhody:
- elektřina pro získávání vodíku aktuálně pochází převážně z neobnovitelných zdrojů
- nedostatečná infrastruktura čerpacích stanic
- složité skladování a transportace vodíku
- nepříznivá cena a nabídka vozidel na trhu
- obavy ohledně bezpečnosti (vodík je totiž extrémně hořlavý)
Závěrem
To by myslím pro dnešek bylo tak akorát. Snažil jsem se psát vše relativně stručně, ale pokud by vás toto téma zajímalo, rozhodně se na něj v budoucnu můžeme podívat hlouběji. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Nulové emise Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453