Je něco v nepořádku s vaším vozem? Potřebujete-li opravit auto, je naprosto nezbytné najít vhodný autoservis tak, aby oprava proběhla včas, kvalitně a za přijatelnou cenu.
Nejdříve si řekněme, jaké typy autoservisů existují
Autoservisy v České republice se dělí na tři druhy:
- autorizované autoservisy (tzn. značkové)
- nezávislé autoservisy (tzv. neznačkové)
- autoservisy v servisní síti
Autorizovaný autoservis je určený výrobcem vozidel dané značky jako „smluvní“ nebo „autorizovaný“. Výrobce i autorizovaný prodejce (tzv. dealer) vašeho auta vždy doporučuje opravovat auto právě tady. Není ale vaší povinností servisovat vaše auto v autorizovaném servisu, a to ani v rámci záruky. Nařízení Komise (EU) č. 461/2010 ze dne 27.5.2010, tzv. Bloková výjimka, jasně definuje, že záruční doba nesmí být vázána na opravy a prohlídky ve značkových “autorizovaných” servisech.
Nezávislý servis je jakýkoliv jiný autoservis, který nemá žádná formální spojení s výrobcem a funguje pod vlastní správou.
Autoservisy v servisní síti nabízejí služby a ceny pohybující se v rozmezí mezi tím, co nabízejí autorizované a nezávislé servisy. Tyto servisy jsou vázány na majitele servisní sítě, který zajišťuje dodávku náhradních dílů, vybavení servisních prostor a poskytuje technické informace o jednotlivých modelech vozidel.
Co je tedy lepší?
Jednoznačná odpověď neexistuje. Každý typ servisu má své klady a zápory.
Autorizovaný autoservis funguje na základě předepsaných technologií od výrobce a samotnou opravu provádí odborný personál. V případě jednoduché opravy vám v daném servisu rádi vymění vadný díl za nový originální díl, práce a samotný díl tak budou s nejvyšší pravděpodobností kvalitní. V současnosti je ale největším problémem těchto servisů kvalita jejich pracovníků. Po ekonomických krizích v letech 2008 a 2019 mnoho zkušených odborníků z různých důvodů (propuštění, nízké mzdy atd.) autorizované servisy opustilo. Dalším problémem je pak cena práce, která bývá obvykle o hodně vyšší, než v servisech neautorizovaných.
Nezávislý servis při opravě a údržbě vozidla rovněž využívá technické předpisy výrobce. Jeho technická úroveň a kvalifikace personálu může být na vysoké úrovni, byť prostředí nezávislého servisu nemusí působit tak luxusně, jako u servisu autorizovaného. Nezávislý autoservis většinou nemá dostatečný rozpočet na reklamu a jeho vizitkou tak jsou především kladné recenze. Ty získává často právě díky tomu, že je řízený zkušeným automechanikem, který opustil práci v autorizovaném servisu. Mezi zápory nezávislého servisu patří to, že v případě konfliktu se zákazníkem je náročné najít řešení a neexistuje odvolání k importérovi dané značky.
Za ty úplně nejlepší a nejspolehlivější autoservisy se považují úzce specializované servisy. Tyto dílny se totiž specializují výhradně jen na určité opravy, jako třeba:
- Oprava převodovky
- Servis klimatizace
- Oprava motoru
- Výměna spojky
- Oprava karoserie
Právě k těmto servisům se obrací ve velmi komplikovaných případech i autorizované servisy. Jedinou nevýhodou je, že ceny za opravu ve specializovaném servisu mohou být opravdu vysoké.
Každopádně hlavním kritériem kvality jakéhokoliv autoservisu je jeho reputace a doporučení od zákazníků.
Jak zjistit, jakou reputaci má servis?
Nejjednodušším způsobem je zkušenost řidičů ve vašem okolí. V tomto případě je lepší více pozitivních recenzí než jedna vynikající.
Kde je levněji?
Nejvyšší ceny jsou u autorizovaných servisů. Levnější jsou autoservisy v servisní síti a nejlevnějším autoservisem je nezávislý servis.
Autorizovaný servis a síťový autoservis používají při výpočtu cen oprav tzv. normované hodiny a ceny originálních náhradních dílů. Důležité je, že počet hodin stanovuje výrobce, ale hodinová sazba se může výrazně lišit u různých dealerů stejné značky. Právě účtování těchto hodin tvoří základní část zisku servisu, a proto se snaží přidat do objednávky co nejvíce položek, jako například “výběr kódu barvy” nebo “promazání šroubů”.
Nezávislý servis vypočítá cenu na základě odpracovaných hodin. Jejich počet ale většinou předem neznáte a nemáte nijak pod kontrolou.
Jak zjistit, že cena služby je normální?
Nejjednodušší odpověď je: nijak. Alespoň tak tomu bylo do nedávné doby, kdy zjištění cen oprav a náhradních dílů bylo možné pouze na základě rad přátel a vlastní zkušenosti s autoservisy. Ale ani to nezaručovalo, že se neobjeví dodatečné náklady. Na webu www.getfix.cz jsou ale uvedeny konečné ceny jednotlivých úkonů a hodinové ceny, které si tak můžete snadno srovnat.
Jak zjistit, že nabídnuté služby jsou opravdu potřeba?
Pokud nejste zkušený automechanik, budete nejspíš nuceni spolehnout se na vlastní pocity a zkušenosti. Nejčastěji doplňkové a ve většině případů zbytečné služby nabízí autorizovaný servis. Může se tak stát, že vám nabídnou “kontrolu bezpečnostních pásů” v případě, že jste si zcela jisti, že máte problém s podvozkem.
Abyste se vyhnuli zbytečným nákladům, důkladně zkontrolujte přehled prací a požádejte o jejich odůvodnění. Máte-li u některých položek pochybnosti, vyškrtněte je z objednávky. Dalším účinným způsobem ke zjištění nepotřebných oprav je zavolat do jiného autoservisu za přítomnosti automechanika a nahlas projednat potřebné opravy a jejich ceny. V případě, že ani to nemá požadovaný efekt, nejspíš to znamená skutečnou potřebu všech oprav.
V nezávislých autoservisech může být problém zcela opačný. Občas je náročné vysvětlit mechanikovi, že oprava je skutečně nutná, jelikož mechanik nevnímá problém jako podstatný a navrhuje používání auta ještě po nějaký čas, dokud se závada zřetelně neprojeví.
Opraveno. Jak si mohu být jistý, že vše proběhlo tak jak má?
Zde je to opět otázka důvěry vůči konkrétnímu autoservisu a odborníkovi. Ve většině případů se s nekvalitními opravami lze se setkat v autoservisech (autorizovaných i nezávislých), kde mzda mechanika není vázána na kvalitu opravy a podvod na zákazníka je další možností přivýdělku. Nejčastějším způsobem, jak si servis přilepšuje, je například pouze dočasné vyřešení problému. Závada se tak za čas projeví znovu a vy budete muset opět spěchat do servisu, což jsou další vynaložené peníze za práci technika. Dalším způsobem je šetření na náhradních dílech a materiálech. Technik na opravu využije levnější varianty, použité díly nebo padělky, které použije namísto objednaných originálních dílů. Ujistit se, že práce byla skutečně provedena, lze jen osobní přítomností během opravy nebo požádáním o předání dílů, které byly měněny za nové.
Rychlé odkazy
Registrace na portálu pro rychlejší rezervace a jednodušší správu objednávek