Když se bavíme o autech, plno z nás si vybaví buď vozidlo se spalovacím motorem, které je v našich končinách naprosto běžné nebo si vzpomeneme na auta s čistě elektrickým pohonem. Stále víc a víc ale potkáváme i “něco mezi”, auta, která nepatří ani k jednomu extrému. Dnešním tématem tedy budou hybridní automobily.
Úvod
Hlavním cílem tohoto článku je ukázat si, nejen že hybridy vůbec existují, ale že není hybridní pohon jako hybridní pohon. V kostce shrnuto, hybridní auta jsou auta, která kombinují spalovací motor a elektrický motor a jak jsem zmínil existují různé druhy podle toho, jak spolupracují oba motory a jak se dobíjí baterie. Některé základní druhy hybridních aut jsou:
- Mild-hybridní auta (mHEV)
- Konvenční hybridní auta (HEV)
- Plug-in hybridní auta (PHEV)
Jak už je zvykem, každé řešení má své výhody a nevýhody. My se na ně tedy pojďme podívat a zároveň si říct, jaká varianta je pro vás ta ideální.
Mild-hybridní auta (mHEV)
Začněme u Mild-hybridů. Tato auta mají malý elektrický motor, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu nebo brzdění. Nevýhodou je, že elektrický motor nedokáže pohánět auto samostatně. Baterie se dobíjí rekuperací z brzdění nebo z generátoru spojeného se spalovacím motorem a my se tak jako řidiči nemusíme o nic starat.
Mild-hybridní auta mají také nižší spotřebu paliva a emise než běžná auta se spalovacími motory (což platí obecně pro hybridy), ale nejsou tak úsporná jako jiné typy hybridů, zejména kvůli malinké baterii. Na druhou stranu je nutno zmínit, že malá baterie exceluje jinde…v ceně. Ta je právě díky tomuto “nedostatku” velice příznivá a mnohem blíže klasickému spalováku, než další alternativy.
“Hybridní auto je jako míchaný koktejl. Může být lahodný, ale také může být strašný. Záleží na tom, jak dobře jsou smíchány ingredience.” – Dan Neil, americký novinář a kritik automobilů
Konvenční hybridní auta (HEV)
Zde už najdeme podstatně větší elektrický motor společně s větší baterkou, který dokáže pohánět auto samostatně na krátké vzdálenosti (pár kilometrů) nebo při nízkých rychlostech. Spalovací motor se zapojuje při vyšších rychlostech nebo při potřebě většího výkonu. Oba motory pak mohou pracovat klidně i současně. Stejně tak jako u mHEV zde baterii nedobíjí uživatel, ale všechno se to děje automaticky.
Ve zkratce řečeno se tak jedná o zlatou střední cestu, elektromotor vám nejen pomáhá s rozjezdy a brzděním, ale může vás i pár kilometrů popohnat sám o sobě. Tato varianta se tak hodí například do města, kde konstantně stavíte a rozjíždíte se na semaforech nebo křižovatkách.
Plug-in hybridní auta (PHEV)
Nejsilnější, ale také nejdražší varianta hybridního pohonu. PHEV mají velkou baterii, kterou je možné dobít z externího zdroje pomocí kabelu. Elektrický motor také samozřejmě dokáže pohánět auto samostatně na delší vzdálenosti (obvykle 30-80 km) nebo při vyšších rychlostech. Jedná se tedy už v podstatě o takové poloviční elektroauto.
Nevýhody jste si už možná odvodili sami…jedná se zejména o cenu a váhu vozidla (hlavně kvůli relativně velké baterii). Zároveň je také dobré myslet na občasné nabíjení auta. Výrobci totiž rádi udávají spotřeby okolo 2 l/100km, což ale platí jen v případě nabité baterky. Když se následně vybije, stane se z ní jen mrtvá váha navíc.
Závěrem
Jestli se vám hybridní auto vyplatí nebo ne, musíte vědět vy sami. Já jsem vám zde shrnul jejich hlavní nevýhody, ale i výhody, díky kterým se stávají čím dál více populární. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš první díl série o elektroautech. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Kvalitní hybrid Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453