A nezastavujeme se ani dnes! Všichni slýcháme různé názory na elektroauta. Někdo je vychvaluje, jiný je zase shazuje a pomlouvá. Samozřejmě, jak všichni víme, nic není černobílé, i proto na EVs (electric vehicles = elektroauta) nalezneme jak pozitiva, tak negativa. Hodil jsem si tedy mincí, která rozhodla, že tento díl bude o pozitivech. Tak pojďme na to.

Benzínové auto a jeho ztráty

Spolehlivost

Do servisu samozřejmě čas od času zajet musíte, to je jasné. Dokonce i na elektrických autech je potřeba měnit kapaliny a kontrolovat, zda vše funguje. Výhoda je ale v pohonné jednotce. “Cože? Co to povídá?” Je to jednoduché. V běžném autě má pohonná jednotka i více jak 2000 pohyblivých součástek. A kolik jich má elektroauto? Něco okolo 20. To se bez debat projeví na poruchovosti, protože všechny pohyblivé součásti se jednou zadrhnou, rozbijí nebo prasknou. Tento fakt samozřejmě hraje do karet elektroautům…a hlavně vaší peněžence. 😄

Ekologie

Velice kontroverzní téma, kterému bych chtěl věnovat jeden celý článek. Nebudu tudíž zabíhat do detailů. 

Elektroauta samozřejmě nevypouští do ovzduší spaliny při jízdě. Bod kontroverze je v jejich výrobě, převážně pak v bateriích, které jsou na výrobu extrémně složité. Následně také záleží na zdrojích elektřiny v našem okolí. Při komplexnější analýze tohoto problému je i tento zdánlivý detail velice důležitý. Ale jak jsem řekl, o tom si povíme až příště.

Ve zkratce…auta s malou baterií jsou mnohem lepší než s baterií velkou a po nějakém čase i než běžná auta. Pro jízdu po městě se rozhodně vyplatí (nehledě na to, že spalovací motory úplně jízdu po městě nemusí). Z dlouhodobého hlediska se pak mohou vyplatit i EVs s velkou, např. 100kWh, baterií. To už ale záleží na způsobu používání a samozřejmě nájezdu daného vozidla.

Efektivita

Další bod na našem seznamu je efektivita elektromotoru. Ačkoli by vás to na první dobrou nemuselo napadnout, elektroauta jsou mnooohem efektivnější než běžná auta. Spalovací motor má jeden obrovský problém. Většinu energie, kterou mu dodáme, totiž promění v teplo místo kinetické energie…a to úplně nechceme. Jaká je tedy ta účinnost v číslech podle americké agentury pro ochranu životního prostředí?

  • Auta se spalovacím motorem – cca 20%
  • Elektroauta – cca 90%

To je šílený rozdíl. Tolik energie, kterou spalovací motor “vyhodí z okna”… Na druhou stranu, kdo by čekal, že malé exploze v motorech budou efektivní.

Elektroauto a jeho ztráty

Živost a tichost

Díky tomu, že se elektromotor není bedna s řízenými explozemi, ale funguje na bázi cívek a magnetů…je samozřejmě mnohem tišší, skoro až neslyšný. Většinu hluku, který tyto auta vydávají, je hluk od kol. Prostě jak se pneumatika lepí a následně odlepuje od vozovky, vytváří hluk. Ten ale, je v nesrovnatelný s běžnými auty.

Živost a hbitost je věc druhá. Jak jste si určitě všimli, u skoro každého elektrického auta je uváděno a propagováno zrychlení. Automobilky k tomu mají dobrý důvod. Elektromotory totiž mají dostupný v podstatě všechen výkon, již od nízkých otáček…narozdíl od běžného motoru, který je nejvíce efektivní v určitém pásmu otáček. (Pozn. To znamená, že EVs nepotřebují převody, jsou tím pádem méně komplexní, levnější a lehčí na výrobu (vyjma baterie) a méně náchylné k poruchám…viz první odstavec.) Při zrychlování tedy neztrácíme čas řazením a díky instantně dostupnému výkonu se elektroauta při rozjedu krásně odpíchnou. Nutno podotknout, že díky baterii jsou EVs mnohem těžší. Genialita a jednoduchost elektromotoru to však, alespoň v tomto ohledu, krásně kompenzuje.

Závěrem

Tak a to by bylo pro dnešní díl vše, shrnul jsem zde hlavní výhody elektroaut (snad jsem na nic podstatného nezapomněl😄) a příště už se vrhneme na jejich nevýhody. Jestliže byste  měli jakékoliv otázky, či chtěli například přezout pneumatiky neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Rychlé nabíjení Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz

Služba – Přezutí pneumatik

Web – fueleconomy.gov