V minulém díle naší nové minisérie jsme si udělali takový úvod do elektroaut. Dnes bych se rád zaměřil na jejich dobíjení. Je to složité? Kolik to stojí? To, a mnohem více probereme v dnešním příspěvku. 

Typy nabíjecích konektorů – zdroj: evexpert.cz

Konektory

Prvně bychom se podívali na konektory, které budete k nabíjení využívat. Není to bohužel jako u naftových nebo benzínových aut, u elektroaut můžeme najít mnoho přípojek. Tak abyste pak nebyli překvapeni. 😄 Pokud se podíváme po světě, zjistíme, že spektrum konektorů je docela rozmanité. Naštěstí my, co žijeme v zemích EU máme výhodu. V roce 2014 byl schválen konektor Type 2 (Mennekes), jakožto standardní způsob připojení elektroauta do sítě. Abych ale nepředbíhal:

  • Typ 1 – stal se standardem pro všechna americká vozidla, dnes ho v Evropě mají jen starší hybridní vozy. Lze naštěstí jednoduše použít přechodku na Typ 2.
  • Typ 2 (Mennekes) – dnes v podstatě každé auto má Typ 2 konektor. Zástrčka typu 2 nese jméno Mennekes, protože stejnojmenná německá firma byla oslovena, aby vypracovala návrh tohoto konektoru, v textech pak začal být uváděn termín „design Mennekes“. Nabíjí skrze střídavý proud.
  • CCS – v současné době se jedná o nejpopulárnější typ DC nabíjení. Je podobný Typu 2, ale nabízí dva kolíky navíc pro stejnosměrný proud (to umožňuje mnohem rychlejší nabíjení). Jelikož má základ z Typu 2, mohou mít auta jen jeden konektor a využívat Typ 2 pro AC nabíjení a CCS pro DC rychlonabíjení.
  • CHAdeMO – tento konektor z Evropy postupně mizí ve prospěch CCS. V současné chvíli se vyrábí pouze dva elektromobily s tímto konektorem a jeden z nich, Nissan, oznámil, že přechází také k CCS. A tak se zdá, že tento standard bude běžný pouze v Japonsku a v Číně.

AC nebo DC?

Otázka pokládaná již od dob Nikoly Tesly a Thomase Edisona. Co je lepší? Střídavý nebo stejnosměrný proud? U elektroaut není moc nad čím přemýšlet. Pokud se bavíme o nižších rychlostech nabíjení, je řeč o AC. V opačném případě je použitý proud stejnosměrný. Ve své podstatě máme tři “rychlosti” nabíjení:

  • Pomalé (AC) – 2,3 až 7 kW
  • Rychlé (AC) – 7 až 22 kW
  • Super rychlé (DC) – více jak 50 kW, dnes je v ČR nejrychlejší 350 kW

Abych to shrnul, pokud nabíjíte doma nebo někde u hotelu (nebo vaše auto nepodporuje nabíjení stejnosměrným proudem), budete doplňovat energii v řádu hodin (v nejhorším i dnů). Při využití nabíjecích DC stanic na benzínkách nebo u dálnic máte auto nabité za několik desítek minut. Samozřejmě záleží na kapacitě baterie a maximálního povoleného výkonu nejen stanice, ale také auta.

Orientační doba nabíjení různě velkých baterií na různých typech nabíječek – zdroj: dazetechnology.com

Kde nabíjet?

To jsem podstatě zmínil v minulém odstavci, ale tady si to rozvedeme. Nabíjení doma je samozřejmě to nejlepší co můžete udělat. Ať už se bavíme o životnosti baterie, pohodlí, nebo i ceně, protože váš domácí tarif bude vždy lepší než u rychlonabíječek někde u dálnice. Možnosti jsou následující:

  • Nabíjím doma (240V) – Pokud máte jen malou baterii nebo vlastníte například PHEV, lze vzít v úvahu i tuto možnost nabíjení. Vzhledem k úmorně dlouhým časům při dobíjení velké baterie většiny elektroaut, však doporučuji přeskočit na následující variantu.
  • Nabíjím doma (380V) – zde je situace mnohem lepší, bavíme se o rychlostech od 7 do 22 kW, což už je krásně použitelné. Pokud v noci “píchnete” auto do sítě, ráno ho s největší pravděpodobností máte plné.
  • Nabíjím na cestě – v této poslední variantě jsou rychlosti úplně někde jinde (viz předchozí kapitola). Pokud s autem jezdíte jen do práce a jednou za čas na chatu, tuto možnost nejspíš v podstatě nevyužijete.

Wallbox nebo zásuvka?

Jen bych upozornil, že se bavíme o průmyslové zásuvce na 380V. Standardní zásuvka na 240V je spíš taková nouzovka. Každopádně, co tedy vybrat? Je nutné pořizovat wallbox nebo můžete v klidu zůstat jen u zásuvky? 

Wallbox v sobě obsahuje samostatnou pojistku, kterou chrání vaše domácí obvody a hlavně komunikuje s právě dobíjeným elektroautem. Tím dokáže zabránit vyhazování jističů, přetížení sítě a celkově zvyšuje bezpečnost. 

Uvedu příklad. Máte auto co se zvládne dobíjet 22kW, zapojíte ho do 380V zásuvky a auto si vesele sosá co může. To není úplně ideální, protože tyto zásuvky a kabely často nejsou dělané na kontinuální poskytování plného výkonu. Na druhou stranu při použití wallboxu přidáte do systému další ochranný prvek. Ten hlídá jak nabíjecí proudy, tak napětí a dokáže s autem komunikovat. Chrání také auto před výkyvy napětí, což zajistí rychlé a bezpečné nabíjení.

Shrnutí: Pořiďte si wallbox. Pokud v nouzi použijete klasickou zásuvku, nic se neděje, ale z dlouhodobého hlediska je “krabička na zdi” v garáži prostě lepší.

Ukázka wallboxu

Cena

Pořád se říká, že když si koupíme elektroauto, ušetříme. Jak to tedy je? Hlavním argumentem tohoto výroku je cena paliva/elektřiny. Tak se na to tedy podíváme.

Nabíjení doma je samozřejmě nejlepší. Cena se odvíjí jednak od vámi zvoleného tarifu u poskytovatele, jednak také na tom, zda máte například solární panely na střeše. Tyto situace jsou pro každého jiné, takže nedokážu říct, kolik zaplatíte. Pokud nemáte možnost nabíjet doma, koupi elektromobilu asi doporučit moc nemohu, protože dojíždět na rychlonabíječky často, opravdu nechcete. 

Když se o nich bavíme, kolik teda u rychlonabíjecích stanic zaplatíme? Záleží hlavně na poskytovateli, a balíčku, který u něj máme zaplacený  (ten je samozřejmě levnější než nárazový nákup). Já však budu předpokládat, že nabíjíte povětšinou doma a tak žádný tento balíček nemáte. Kolik tedy zaplatíme u největších poskytovatelů?

AC nabíjení [za kWh] DC nabíjení [za kWh] Ultrarychlé nabíjení [za kWh]
E.ON 9,9 Kč 13,9 Kč 16,9 Kč
ČEZ 10 Kč 15 Kč 20 Kč
IONITY 21 Kč

ceny jsou platné k 5.12.2022

Pokud ale máte například smlouvu u daného poskytovatele, nebo nějakou tu předplacenku, ceny budou samozřejmě mnohem nižší.

Závěrem

Pokud dojíždíte do práce a jednou za čas jedete na delší výlet, elektroauto by mohlo být přesně pro vás. Na druhou stranu pokud každý den projíždíte skrz republiku, klasický “nafťák” bude mnohem lepší. Dalším faktorem je samozřejmě místo, kde nabíjíme. Pro lidi z paneláku nebo bytovky tak elektroauto v konečném důsledku moc výhodné asi nebude. 

Tím bych zakončil dnešní díl. Prošli jsme si druhy konektorů a nabíjecích standardů, zároveň jsme si také zodpověděli, kde nabíjet a kolik to všechno stojí. Jestliže byste i přesto měli jakékoliv otázky, či chtěli například přezout pneumatiky neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Rychlé nabíjení Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz

Služba – Přezutí pneumatik

Zdroj – dazetechnology.com

Zdroj – evexpert.cz