Každé nové auto je dnes prošpikované elektronikou a různými vychytávkami. Mezi ně bychom mohli zařadit i například všemožné pomocníky a asistenty. Jaké mám na mysli a co vlastně dělají? Na to se dnes společně podíváme.
Úvod
Cílem asistentů v našich autech je samozřejmě co nejvíce redukovat počet nehod, který se na silnicích stane. Občas je prostě pro člověka nemožné včas zareagovat a i když to neměl v plánu, způsobí nehodu. 😔 Oproti tomu počítačem řízené senzory nepotřebují zdaleka tolik času na rozmyšlenou jako my, což je asi hlavní důvod, proč asistenty najdeme i v těch nejlevnějších autech.
Samozřejmě nemůžeme až tak moc generalizovat, je tedy třeba zmínit, že ne všechny asistenty najdeme všude. Například takový lane assist je stále spíše doménou dražších aut nebo vyšších výbav…ale to už trochu předbíhám. Jaké jsou tedy hlavní systémy, které byste měli znát?
- ABS
- ESP
- nouzové brzdění
- lane assist
Pojďme si je ale malinko více rozebrat, ať se taky něco užitečného dozvíte.
ABS
Tato zkratka je jedna z nejznámějších, se kterou se setkáte. Znamená Anti-lock Braking System a jak název napovídá, jeho funkce je zabránit kolům, aby se při brždění zablokovala, což by způsobilo nemalé problémy. Jednoduše řečeno by auto ztratilo přilnavost mezi koly a vozovkou a stalo by se tak naprosto neovladatelné.
Princip je vcelku jednoduchý, pokud řídící jednotka zjistí, že se nějaké kolo “zablokovalo”, prostě povolí brzdu na daném kole a to se tak začne pomalu roztáčet a opět získávat přilnavost. Díky tomu máte například i při nouzovém brzdění možnost nasměrovat auto správným směrem.
ESP
Systém, který má na starosti zvládání kritických situací. Aby mohl správně fungovat, potřebuje získávat data z mnoha senzorů, jako například:
- snímač natočení volantu
- snímač otáček všech kol
- měřič příčného zrychlení a rotačního momentu setrvačnosti
Stejně tak spolupracuje se systémem ABS, který jsme si už objasnili, a také samozřejmě s řídící jednotkou. Aby bylo vše jasné, pojďme se podívat na nějaký příkládek, kterým si to ujasníme.
Blížíme se k zatáčce, ale naneštěstí jedeme po kluzké silnici a auto se tak v zatáčce stane nedotáčivé. V tu chvíli se o slovo přihlásí ESP, které přibrzdí zadní kolo na vnější straně zatáčky a sníží i tah motoru tak, abychom to nenaprali do stromu nebo jsme neskončili ve škarpě.
Front a Lane assist
Front assist neboli systém nouzového brzdění je také čím dál více populární. Snaží se totiž, aby řidič stihl dobrzdit…respektive aby auto stihlo dobrzdit i bez pomoci řidiče. K tomu využívá radar, umístěný vpředu na vozidle, kterým snímá, co se právě v tomto segmentu děje. Pokud systém zjistí, že se auto nebezpečně blíží k překážce, varuje nás v několika krocích. Nejprve se jedná o vizuální upozornění, následně o zvukové a pokud ani to nepomůže, začne auto samo brzdit i bez našeho přičinění.
Lane assist na druhou stranu používá ke svému fungování kameru zabudovanou v čelním skle, díky které zjistí, kde jsou čáry na silnici a dokáže se tak udržet mezi nimi. V případě, že automobil začne opouštět jízdní pruh, systém nás upozorní lehkými pohyby na volantu a začne sám korigovat řízení. Pokud použijeme blinkr, systém na vybočení z jízdního pruhu nereaguje. Vyhodnotí situaci jako úmysl změnit jízdní pruh.
Závěrem
Je jasné, že se nemůžeme na asistenční systémy spoléhat vždy, i ony někdy chybují. Na druhou stranu dokážou být i velice užitečné a v krajních případech nám mohou i zachránit život. Proto doufám, že jste se alespoň o těchto pár základních dnes něco dozvěděli a příště až vyjedete na kluzký povrch, budete vědět, kdo (nebo spíš co) vám kryje záda. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o historii automobilů. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Rychlé reflexy Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453