Autonomní řízení je pojem, který slýcháváme v poslední době stále častěji. Věřím, že jste o něm něco zaslechli i vy, ale věděli jste, že si nejsou všechny tyto systémy rovny? Pojďme se na to dnes tedy společně zaměřit a trochu si o tom popovídat.

Úrovně autonomího řízení v kostce

Úvod

Jak jste si možná všimli, nic není černobílé a tak ani zde se nejedná jen o pouhý fakt, že auto má nebo nemá autopilota. Existují totiž různé úrovně autonomního řízení, které je třeba brát v potaz. Názvosloví není nijak složité, ale i tak je zde zmíním pohromadě. Jsou to tedy:

  • level 0
  • level 1
  • level 2
  • level 3
  • level 4
  • level 5

Těchto 6 úrovní tedy pokrývá celé spektrum autonomního řízení a každý další krok zvyšuje danou autonomii vozidla neboli jak moc se auto o sebe samo postará bez přičinění řidiče. Ale pojďme na to postupně.

Level 0 – bez automatizace

Nacházíme se na úplném začátku. Auto je naprosto “hloupé” a řidič tak musí dělat všechno sám. Nenachází se zde ani žádné nouzové asistenty a jiné vychytávky, které by mohly usnadňovat řízení. Jedná se tak spíše o stará auta, která prostě a jednoduše řidiči nic neodpustí.

Level 1 – podpora řidiče

Zde už se dostáváme do první úrovně automatizace, kde jsou řidiči k dispozici některé, dnes už vcelku běžné, vychytávky. Bavíme se například o adaptivním tempomatu, režimu jízdy v pruzích nebo nouzovém brzdění. Tyto systémy už zasahují do samotného řízení nebo ovlivňují rychlost (ať už brzdí nebo zrychlují) a spadají tak do této první kategorie automatizace. Nutno podotknout, že řidič je zodpovědný za všechny následky, stále se totiž jedná jen o “pomocníky”.

Senzory a kamery v autě už dnes nikoho nepřekvapí

Level 2 – částečná automatizace

Stále žádné sci-fi. U levelu 2 se bavíme zejména o přidání určitých asistentů, které se sice obejdou bez zásahu řidiče, ale i tak je třeba na ně dohlížet. Jako příklad lze uvést asistenta jízdy v zácpě nebo například parkovacího asistenta. Tuto úroveň najdeme ve většině nových aut a proto věřím, že jste se s těmito funkcemi již někdy setkali.

Pff, level 2…to moje Tesla je plně autonomní”, říkáte si. Bohužel vás budu muset zklamat. I přes masivní marketing Tesly a samotného Elona Muska, jejich auta jsou stále na úrovni 2. Tudíž je třeba dávat při jízdě stejný pozor jako kdekoliv jinde. Plus samozřejmě jste v případě nehody odpovědni za všechno vy.

Level 3 – podmíněná automatizace

Zde už se posouváme do míst, kde je auto schopno samo řídit i bez přičinění řidiče, ale jen v některých úsecích…zejména tedy na dálnicích, protože je zde jízda nejjednodušší. Auto tak sleduje dopravu kolem sebe, dokáže samozřejmě zrychlovat a zpomalovat, ale také se například vyhnout překážce nebo měnit jízdní pruhy. Tuto úroveň nabízí například Mercedes. Problém je zde ale často legislativa, která není na samořídící auta připravena a kroky politiků po celém světě nejsou nijak zvlášť rychlé. No, uvidíme časem.

Level 4 – vysoká automatizace

Teď už to začíná být zábava. V autech sice najdeme jak pedály tak i volant, ale skoro nikdy je nevyužijeme. Auto by mělo totiž až na výjimky být autonomní. Do výjimek lze zařadit například velice špatné počasí nebo výpadek systémů. V tom případě pak musí řidič převzít kontrolu nad vozem a dojet do cíle sám. 

Level 5 – úplná automatizace

A je to tady…sci-fi. Na této úrovni se auta budou řídit naprosto sama, ve všech podmínkách. Nebude tedy potřeba volant, pedály a pravděpodobně se změní i například rozložení sedaček a jiných prvků. Koneckonců se možná bude moci změnit i název “auto”, protože s našimi současnými vozy toho nejspíš nebudou mít tyto věci moc společného…to ale ukáže až čas.

I takhle jednou možná budeme jezdit do práce

Závěrem

Tak a je to. Teď už víte, jak se dělí různé úrovně autonomního řízení. Je třeba si dávat pozor na marketing například již zmiňované Tesly, ale samozřejmě i jiných značek. Co se týče současných systémů, jsou to všechno stále jen “pomocníci”, kteří však za případné nehody zodpovědní nejsou. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek (z trochu jiného soudku), podívejte se třeba na náš díl o historii automobilů. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Bezpečnou cestu Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Jak to bylo s počátky automobilů