Autonomní řízení je pojem, který slýcháváme v poslední době stále častěji. Věřím, že jste o něm něco zaslechli i vy, ale věděli jste, že si nejsou všechny tyto systémy rovny? Pojďme se na to dnes tedy společně zaměřit a trochu si o tom popovídat.
Úvod
Jak jste si možná všimli, nic není černobílé a tak ani zde se nejedná jen o pouhý fakt, že auto má nebo nemá autopilota. Existují totiž různé úrovně autonomního řízení, které je třeba brát v potaz. Názvosloví není nijak složité, ale i tak je zde zmíním pohromadě. Jsou to tedy:
- level 0
- level 1
- level 2
- level 3
- level 4
- level 5
Těchto 6 úrovní tedy pokrývá celé spektrum autonomního řízení a každý další krok zvyšuje danou autonomii vozidla neboli jak moc se auto o sebe samo postará bez přičinění řidiče. Ale pojďme na to postupně.
Level 0 – bez automatizace
Nacházíme se na úplném začátku. Auto je naprosto “hloupé” a řidič tak musí dělat všechno sám. Nenachází se zde ani žádné nouzové asistenty a jiné vychytávky, které by mohly usnadňovat řízení. Jedná se tak spíše o stará auta, která prostě a jednoduše řidiči nic neodpustí.
Level 1 – podpora řidiče
Zde už se dostáváme do první úrovně automatizace, kde jsou řidiči k dispozici některé, dnes už vcelku běžné, vychytávky. Bavíme se například o adaptivním tempomatu, režimu jízdy v pruzích nebo nouzovém brzdění. Tyto systémy už zasahují do samotného řízení nebo ovlivňují rychlost (ať už brzdí nebo zrychlují) a spadají tak do této první kategorie automatizace. Nutno podotknout, že řidič je zodpovědný za všechny následky, stále se totiž jedná jen o “pomocníky”.
Level 2 – částečná automatizace
Stále žádné sci-fi. U levelu 2 se bavíme zejména o přidání určitých asistentů, které se sice obejdou bez zásahu řidiče, ale i tak je třeba na ně dohlížet. Jako příklad lze uvést asistenta jízdy v zácpě nebo například parkovacího asistenta. Tuto úroveň najdeme ve většině nových aut a proto věřím, že jste se s těmito funkcemi již někdy setkali.
“Pff, level 2…to moje Tesla je plně autonomní”, říkáte si. Bohužel vás budu muset zklamat. I přes masivní marketing Tesly a samotného Elona Muska, jejich auta jsou stále na úrovni 2. Tudíž je třeba dávat při jízdě stejný pozor jako kdekoliv jinde. Plus samozřejmě jste v případě nehody odpovědni za všechno vy.
Level 3 – podmíněná automatizace
Zde už se posouváme do míst, kde je auto schopno samo řídit i bez přičinění řidiče, ale jen v některých úsecích…zejména tedy na dálnicích, protože je zde jízda nejjednodušší. Auto tak sleduje dopravu kolem sebe, dokáže samozřejmě zrychlovat a zpomalovat, ale také se například vyhnout překážce nebo měnit jízdní pruhy. Tuto úroveň nabízí například Mercedes. Problém je zde ale často legislativa, která není na samořídící auta připravena a kroky politiků po celém světě nejsou nijak zvlášť rychlé. No, uvidíme časem.
Level 4 – vysoká automatizace
Teď už to začíná být zábava. V autech sice najdeme jak pedály tak i volant, ale skoro nikdy je nevyužijeme. Auto by mělo totiž až na výjimky být autonomní. Do výjimek lze zařadit například velice špatné počasí nebo výpadek systémů. V tom případě pak musí řidič převzít kontrolu nad vozem a dojet do cíle sám.
Level 5 – úplná automatizace
A je to tady…sci-fi. Na této úrovni se auta budou řídit naprosto sama, ve všech podmínkách. Nebude tedy potřeba volant, pedály a pravděpodobně se změní i například rozložení sedaček a jiných prvků. Koneckonců se možná bude moci změnit i název “auto”, protože s našimi současnými vozy toho nejspíš nebudou mít tyto věci moc společného…to ale ukáže až čas.
Závěrem
Tak a je to. Teď už víte, jak se dělí různé úrovně autonomního řízení. Je třeba si dávat pozor na marketing například již zmiňované Tesly, ale samozřejmě i jiných značek. Co se týče současných systémů, jsou to všechno stále jen “pomocníci”, kteří však za případné nehody zodpovědní nejsou. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek (z trochu jiného soudku), podívejte se třeba na náš díl o historii automobilů. 😄
Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊
Bezpečnou cestu Vám přeje,
Tým GetFix
tel. 736 298 453