Stejně tak, jako jsme si minule ukázali všechny podstatné kapaliny ve Vašem autě, dnes bychom se zaměřili na filtry. Každý jich má v autě hned několik a všechny by se po nějaké době měly vyměnit. O jaký filtrech tedy mluvíme? Pojďme se na to podívat.

Není filtr jako filtr, proto se před nákupem ujistěte, že máte ten správný pro Váš vůz.

Úvod

Jaký je vlastně úděl filtru? Především se bavíme o zastavení nečistot a částeček aby se nedostali do systému (nebo se nedostali dál do něj). Tím zaručíme, že naše auto se bude chovat jak má. “Když už ale filtry mám z výroby, tak proč je měnit?” ptáte se. Každý filtr se dříve či později zanese a tekutina, která přes něj proudí se bude “zasekávat” o nakumulovaný bordel v něm. V důsledku tak může mít auto vyšší spotřebu, horší jízdní vlastnosti a celkově se zkrátí životnost celého motoru a okolních komponent.

Olejový filtr

Začněme olejovým filtrem, o kterém se mluví velice často. Mění se při každé výměně oleje v autě, což znamená každých 10-15 tisíc kilometrů. Tyto hodnoty jsou samozřejmě orientační, ale pokud by vás téma výměny oleje zajímalo, podívejte se na náš dřívější článek, kde se tomuto tématu věnujeme více dopodrobna. Každopádně zpět k olejovému filtru. Ten se mění z prostého důvodu, aby se olej nezanášel nečistotami a mohl tak bez problémů plnit svoji hlavní funkci, tedy promazávat součástky. Pokud by tato funkce nebyla plněna správně, mohlo by dojít k nemalým škodám, které vás následně budou stát hodně peněz a času v autoservisu. 

Vzduchový filtr

Spalovací motor dle definice ke svému fungování potřebuje vzduch. Ten, jak jste asi vytušili, nemůže být plný nečistot, listů a jiných věcí. Tento problém řeší právě vzduchový filtr, který musíme udržovat čistý a jednou za čas ho vyměnit. Pokud se totiž motor nemůže bez problémů “nadechnout”, vzniká podtlak a vzduch může být natáhnut například skulinou mezi hadicemi. Tím do systému mohou vniknout právě ty nečistoty, kterým se chceme vyvarovat. V takovém případě by jeden malý lístek nebo smítko dokázaly nadělat pořádnou paseku.

Porovnání nového a použitého filtru.

Palivový filtr

O tom už se tak často nemluví a někteří lidé o něm neví vůbec, to je ale velká chyba. Stejně tak, jako filtry minulé, i tento je pro správný chod auta velice důležitý. Chtěl bych podotknout, že zde je docela podstatný rozdíl mezi benzíňáky a diesely. Benzínové motory obvykle mají velice dlouhé intervaly výměny, někde kolem 5 až 6 let a některé automobilky tvrdí, že filtr nemusí být po celý život auta měněn. To si samozřejmě dejte do uvozovek, protože nikdy nevíte, co všechno filtrem projde a jak moc je zahlcený.

U dieselových motorů je to trošku jiné. Zde je potřeba měnit filtr častěji, přibližně každé dva roky nebo jednou za 60 000 kilometrů. Důvod je stejný, jako u benzínu…se špinavým filtrem jezdit prostě nechcete.

No, ale zas tak špinavý ten filtr být nemůže, ne?” říkáte si. To byste se ale divili. I když tankované palivo může vypadat krásně čistě, časem se do filtru nanese tolik nečistot, že se prostě musí vyměnit. Pokud je filtr tak zanesený, že skrze něj neteče palivo, motor jednoduše nemá “na co jet”. Následkem toho může být například horší výkon, vyšší spotřeba nebo i nemožnost nastartovat. Jestli vás zajímá porovnání nového a použitého palivového filtru, podívejte se na toto video (je sice v angličtině, ale i bez zvuku filtry poznáte). 

Kabinový (pylový) filtr

Toto je asi jediný případ, kdy filtr přímo neovlivňuje funkci motoru, je ale neméně důležitý. Stojí totiž mezi vámi a exteriérem auta, díky čemuž zabraňuje prachu a pylu aby se dostaly do vnitřku auta. Špinavý filtr tak může řidiči a spolujezdcům dráždit oči, nos, nebo z ničeho nic vykouzlit rýmu…o alergiích nemluvě. Opět tedy nic nepodceňujte a filtr pravidelně měňte.

Závěrem

Takhle na konci by se ještě hodilo říct, že první místo kam se kouknout, když si nevíte s autem rady, je uživatelská příručka. V té najdete vše potřebné, včetně intervalů výměny filtrů, a nemusíte ani chodit na Google…pecka ne? Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš první díl série o elektroautech. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Čistý filtr Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Diagnostika auta

Blog – Elektroauta a jejich součásti

Blog – Jaké máte kapaliny v autě

Blog – vše o oleji

Youtube – Filtry