Co to vlastně je filtr DPF a k čemu je dobrý? Filtr pevných částic (DPF – Diesel Particulate Filter) je zařízení odstraňující jemné prachové částice z výfukových plynů. Ty jsou totiž kancerogenní a tyto filtry tak chrání naše zdraví. O DPF filtrech by měli vědět hlavně majitelé osobních vozidel s naftovým motorem. 

 

DPF filtrem jsou povinně vybaveny veškeré dieselové motory splňující emisní normu Euro 5 vydanou v roce 2009 a vozy novější. V ČR je v provozu mnoho starších aut a i ta novější ho mají často nefunkční nebo dokonce vymontovaný. V současné době se odhaduje, že v České republice jezdí až 1 milion automobilů s chybějícím či nefunkčním filtrem pevných částic. A to je docela problém – pro nás všechny, ale také pro majitele těchto aut. Pokud totiž vlastníte auto s naftovým motorem, které má mít DPF filtr a nemá ho, dost riskujete. Odstranění filtru pevných částí je nelegální. Učiníte tím své auto nezpůsobilým provozu na pozemních komunikacích a vystavujete se riziku pokuty ve výši 50 000 Kč. Váš vůz dříve či později neprojde emisní kontrolou při pravidelné povinné STK. Navíc se budete mnohem výrazněji přičiňovat o poškozování životního prostředí.

 

Pokud pojedete s naftovým vozem bez DPF do zahraničí, riskujete ještě víc. Např. v Rakousku nebo Německu pokud silniční kontrola pojme podezření (sáhne do výfuku bílou rukavicí), že nemáte v autě DPF filtr, doprovodí vás na nejbližší STK, Pokud se tam podezření potvrdí, hrozí vám pokuta až 5000 euro, tedy asi 125 000 Kč. Policie samozřejmě vozidlo ihned odstaví a zakáže mu další jízdu.

 

Jak DPF funguje? 

Jednoduše řečeno jde vlastně o jakýsi lapač sazí. Na sítko uvnitř filtru se zachytávají pevné částice z výfukových plynů a následně se spalují. Za ideálních podmínek by měl být DPF filtr seberegulační jednotkou a měl by mít zhruba stejnou životnost jako auto. Filtr DPF se sám po určitém čase regeneruje vypalováním sazí především při delší jízdě po dálnici. Pokud jezdíte často a dlouho po městě, filtr se snadno zanese. Je potřeba nechat fitr zkontrolovat a vyčistit. Výměna filtru je pak už zpravidla finančně velmi náročnou záležitostí. Proto si někteří majitelé těchto vozů nechávají nefunkční filtr nelegálně demontovat, lidově se tomu říká “vytloukání filtrů pevných částic”. Pokud ale toto se svým vozem podstoupíte nebo si koupíte dieselové auto, které nemá DPF filtr, riskujete výše popsané problémy a pokuty.  Automobilová technika rychle vyvíjí, takže u nových aut už DPF nevyžadují občasnou rychlou jízdu a jejich cena i cena výměny je podstatně nižší než u prvních generací.

 

Jak si správnou funkci DPF zkontrolujete?

Pro prvotní orientaci a zjištění, zda auto má funkční filtr DPF nebo zda ho nemá dokonce demontovaný, vám poradíme jednoduchý trik. Vezměte si papírový kapesník a vytřete jím zevnitř koncovku výfuku. Pokud bude kapesník obalený vrstvou černých sazí, DPF je zcela nefunkční nebo chybí. Pokud je kapesník ušpiněný, je filtr částečně zanesený a potřebuje vyčistit. Když vyndáte kapesník skoro čistý, DPF funguje správně. Jde o jednoduchou a předběžnou kontrolu, ale může vám pomoct třeba při výběru ojetého auta. Pokud identifikujete problém, kontaktujte servis, kde vám filtr buď vyčistí nebo vymění. U modernějších aut elektronika motoru pozná zaplněný a toto měla snadno odhalit a nahlásit diagnostika.

 

Co dělat, abyste neměli s filtrem pevných částic problémy?

Již jsme zmínili důležitost časté jízdy mimo město. Vozy z naftovým motorem jsou k tomu koneckonců vlastně primárně určené. Regenerace se u dieselů spouští přibližně každých 500 kilometrů. Dalším důležitým aspektem je tankování kvalitní nafty. Obecně platí, že naftové motory jsou na kvalitu paliva citlivější než ty benzinové. Určitě pomůžou i aditiva do paliva, které udrží filtr dlouhodobě čistý. Jako prevence zanesení DPF filtru je vhodná také dekarbonizace motoru vodíkem. Dojde k výraznému snížení množství škodlivých výfukových plynů a sazí, které DPF filtr zanášejí.