Právo na reklamaci nepadá opravou v takzvaném neautorizovaném servisu

Velká část řidičů si ale stále myslí, že opravou v neautorizovaném autoservisu přijde jejich vůz o záruku. Je to široce zakořeněný mýtus: mám zánovní auto v záruce – musím do autorizovaného servisu. Mám auto po záruce – můžu do jakéhokoli servisu. Již dlouhou řadu let to není pravda a lidé si to stále myslí. A autorizované servisy je v tom pochopitelně utvrzují.

 

Přitom tzv. bloková výjimka, která toto řeší, platí již téměř 20 let. Stanovuje, že poprodejní servis motorových vozidel nesmí být výhradně vázaný na autorizovanou servisní síť dovozce značky automobilů. V prvních letech platnosti výjimky ale musely neautorizované servisy montovat do aut v záruce pouze tzv. originální díly.

 

Od roku 2010 však už bloková výjimka EU umožňuje dávat do aut, na něž se ještě vztahuje záruka, i levnější díly “odpovídající kvality“, které sice nejsou opatřeny logem automobilky, ale pocházejí také od renomovaných producentů, z takzvané druhovýroby.

 

Pokud jde o „díly odpovídající kvality“, výrobce takového dílu musí být schopen kdykoli prokázat, že díl odpovídá kvalitě příslušných komponentů motorových vozidel. Důkazní břemeno skutečnosti, že díl nesplňuje tento požadavek, nese výrobce, resp. dovozce vozidel. V praxi to znamená, že pokud vám autoservis namontuje do vaše auta nějaký díl, vy následně uplatníte záruku u dovozce automobilů a ten zpochybní kvalitu namotovaného dílu, je na něm, aby to dokázal.

 

Krátce řečeno: i s novým nebo zánovním autem v záruce (i prodloužené)  můžete jezdit do jakéhokoli servisu, kterému věříte a který především bude postupovat podle automobilkou stanoveného servisního plánu. Výrobce nesmí odmítnout uznat záruku v případě, že zákazník nechal opravit svůj vůz v nezávislém servisu při dodržení všech výrobcem určených servisních podmínek a použití originálních nebo kvalitativně rovnocenných dílů. Cílem blokové výjimky, která platí do 31.5. 2023 pro všechny členské státy EU, bylo zvýšení konkurence na trhu v oblasti prodeje a servisu motorových vozidel.. Bloková výjimka jednoznačně zlepšila pozici neautorizovaných autoservisů na trhu. Odhaduje se, že podíl těchto servisů na opravárenském trhu v Česku činí přes 75 % a nadále roste. Jejich dalšímu rozvoji však brání malá informovanost motoristů.

 

Cílem tohoto článku není pošpinit autorizované servisy a odradit motoristy, aby u nich servisovali auta. Řada autorizovaných servisů dělá svou práci skvěle, mají kvalifikovaný personál, špičkové vybavení, dobré služby a v neposlední řadě hezké prostředí. Cílem je informovat motoristy o blokové výjimce, vyvrátit zažitý mýtus ztráty záruky a dát jim možnost svobodné volby. Tento článek čtete na stránkách Getfix.cz a GetFix spolupracuje jak s neautorizovanými, tak s autorizovanými servisy.

 

Pro neautorizované servisy hovoří především nižší cena. Většina motoristů v průběhu záruky absolvuje především dvakrát ročně jen přezutí pneumatik a tzv. roční neboli garanční prohlídky předepsané výrobcem. U nich jde především o výměnu oleje, filtrů apod. a nejedná se o velké a drahé opravy. Ale i u těchto ročních prohlídek se ceny autorizovaných a neautorizovaných servisů značně, i násobně liší.

 

Na druhou stranu levnější neautorizovaný servis neznamená nekvalitní. I “garážista”, tedy malý servis s jedním zvedákem, může svou práci odvádět dobře a použití sofistikovanějších nástrojů a přístrojů, které nemá, si umí zajistit u jiných servisů. I mechanik v malé dílně totiž musí dodržovat postupy dané výrobcem, tedy dělat totéž, co dělají autorizované servisy. Větší neautorizované servisy mnohdy pak mají stejné vybavení a data, jako autorizované provozovny jednotlivých automobilek. V ČR existuje řada tzv. konceptových servisů a servisních sítí, jako je např. Bosch Car Service, ATE Brzdové centrum, BestDrive, Auto Kelly Autoservis a řada dalších.

 

Ve skutečnosti neznačkové servisy mají díky blokové výjimce právo a možnost přistupovat k technickým informacím o nových vozidlech v záruce, stejně tak jsou jim přístupná školení daných značek. Bloková výjimka obsahuje mj. i zákaz omezovat či znemožňovat nezávislým účastníkům trhu přístup k technickým informacím, diagnostickým a jiným zařízením, které jsou nutné k opravám či údržbě motorových vozidel.

Ještě musíme upozornit, že bloková výjimka se vztahuje jen na prodej a servis nových motorových vozidel a používání náhradních dílů a nevztahuje se na motocykly, traktory, na prodej ojetých vozidel a příslušenství motorových vozidel. Bloková výjimka také řeší více věcí z oblasti prodeje a servisování automobilů, např. umožnila prodej aut přes internet nebo to, že dealer může prodávat více značek. V tomto článku jsme se však soustředili hlavně na vyvrácení mýtu, že s novým autem musíte pouze do tzv. značkového servisu. Přejeme vám šťastnou volbu při výběru vašeho servisu a rádi vám s výběrem toho nejlepšího poradíme online na getfix.cz.