Pokud zjistíte zvýšení spotřeby paliva nebo oleje, slyšíte z motoru nezvyklé nárazy a hluk, znamená pravděpodobně poruchu a s tím spojené problémy. V tomto článku rozebereme, jak se projevuje nutnost opravy motoru a jak oprava probíhá.

Důvody k akutní opravě

  1. Vysoká spotřeba motorového oleje

Maximální spotřeba oleje se počítá od značky „max“ po značku „min“ na měrce po 1 000 najetých kilometrů. Spotřeba oleje je považována za optimální v případě, že je od poslední výměny nutno dolít maximálně jeden litr. Pokud motor spotřebovává více oleje a je tak nutné jej neustále doplňovat, nevěstí to nic jiného, než nutnost opravy.

 

  1. Z výfuku se kouří

Kouř z výfukového potrubí ideálně není vidět, ale může být slabě bílý či může mít různé odstíny světle šedé. Právě barva kouře slouží jako důležitý diagnostický znak a indikuje poruchu v motoru. 

Černý kouř většinou znamená, že motor z nějakého důvodu nedokonale spaluje a běží na bohatou směs.

Bílý kouř se za autem objevuje hlavně za chladného počasí. Pokud se objevuje ve výrazně vyšší hustotě i za teplého počasí s nízkou vzdušnou vlhkostí, znamená to, že motor “žere” vodu.

Modrý kouř je způsobený spalováním oleje 

 

  1. Saze na svíčkách

Pokud jsou saze na svíčkách světle šedé, systém funguje správně a zapalovací svíčka je v pořádku. Všechny ostatní barvy sazí (černá, bílá nebo červená) jsou signálem, že se motor může potýkat se závadou.

Černé saze na zapalovacích svíčkách jsou příčinou poruchy palivového systému motoru, což pak může způsobit snížení komprese. V důsledku nízké kvality paliva se může na svíčkách objevit naopak bílý plak. Vznik červených sazí je výsledkem spalování různých přísad v oleji nebo palivu.

 

  1. Nerovnoměrný chod motoru při volnoběhu. 

Příčinu nerovnoměrného chodu motoru při volnoběhu zpravidla sami snadno nezjistíte, a proto je ve většině případů vyžadována počítačová diagnostika

 

  1. Vysoká spotřeba paliva.

Pokud vůz běžně spotřebuje třeba 5 litrů a později se jeho spotřeba zvýší například až na 10 litrů, je pravděpodobné, že je v takovém případě problémem porucha motoru. U nových vozidel nebo automobilů používaných v zimě se lehký nárůst spotřeby nebere jako problém.

 

  1. Pokles výkonu motoru

Snížení výkonu se považuje za významné, pokud se doba zrychlení z klidového stavu na 100 km/h zvýší o více než 25 % a maximální rychlost vozidla se sníží o více než 15 %. Vyššího výkonu motoru dosáhnete například i provedením dekarbonizace motoru vodíkem.

Důvod snížení výkonu u starých motorů je většinou spojen se snížením komprese. To vede k mechanickému opotřebení válce, kroužků a motorového pístu. 

 

  1. Přehřátí motoru

Pokud se motor začne často přehřívat a neexistují pro to žádné zjevné důvody (teplé počasí, motor běží na vysokých otáčkách po dlouhou dobu), může to vést až k jeho poruše.

 

Nutnost opravy motoru není indikována jen jedním z výše popsaných příznaků, ale přítomností hned několik příznaků najednou. V závislosti na provozních podmínkách může motor vyžadovat větší opravu po ujetí 150 až 200 tisíc kilometrů.

Rychlé odkazy

Můj motor potřebuje servis

Diagnostika motoru

Jak vybrat správný autoservis

Informace pro řidiče