Hudbu v autě poslouchá rád skoro každý, nemusíte však být audiofil, abyste zjistili, že reproduktory od výrobce nebývají příliš kvalitní a často se skoro nedají poslouchat. Majitelé tak investují do kvalitnějších reproduktorů, ale často zapomínají na zesilovač, který je také nedílnou součástí zlepšení kvality zvuku.

I takhle může vypadat audiosystém v autě

K čemu zesilovač je?

Jak z názvu lze vyčíst, zesilovač zesiluje signál vydávaný vaším autorádiem nebo jiným zdrojem zvuku. Ten bývá často docela slabý a výkonné reproduktory by zněly strašně potichu…a to nechceme, když jsme do nich investovali nemalé peníze že? 😄 To je celý princip. Ještě se hodí zmínit, že kvalitní zesilovače by neměli zvuk ze zdroje nijak ovlivňovat (kromě již zmiňované hlasitosti), pokud byste například pořídili nějaký “levný šunt”, může se taky stát, že zvuk bude hlasitý, ale vůbec si ho neužijete. 

Počet kanálů zesilovače do auta

Prvním krokem při výběru by mělo být určení počtu kanálů. Není nutné zesilovat všechny kanály, například pro zesílení signálu čistě pro subwoofer stačí i jednokanálový, pro přední reproduktory dvoukanálový a podobně. Proto je dobré zvážit, jak bude konečná sestava koncipována, jestli chce jen oslňovat hutnými basy na srazech, nebo toužíte spíš po celkově vyváženém zvuku.

Impedance

Impedance je další pojem, který není radno jen tak přehlížet. Možná si ze školy pamatujete, že se značí jednotkou Ohm (Ω) a udává odpor který reprosoustava klade procházejícímu proudu (proto ten Ohm 😉). V ideálním světě by se tato hodnota měla shodovat s jejím protějškem na reproduktorech, ale jak víme, nic není ideální. Jestli se vám nedaří tohoto cíle dosáhnout, řiďte se jednoduchým pravidlem, které zní:

Hodnota impedance zesilovače by neměla být vyšší než hodnota impedance reproduktorů.

Jak je to s výkonem?

Aby nám výrobci ztížily nákup, existují dva hlavní druhy výkonů:

  • maximální
  • nominální (RMS)

Právě druhý zmiňovaný je pro nás důležitý a při nákupu ho rozhodně zvažte. Na druhou stranu výkon maximální je v podstatě jen marketingové číslo, které má nalákat zákazníka na daný produkt. Jedná se totiž jen o hodnotu, které je zesilovač dosáhnout na maaalinkou chvilku (typicky 1 sekunda) a není tak v reálném světe moc použitelný.

1000W…ano, ale „maximum power“, pozor na to!

Design a cena

Design je samozřejmě velice subjektivní záležitost. Výrobci však vědí, že se většinou nejedná o designový prvek a proto jsou si (alespoň navenek) zesilovače hodně podobné. Něco jiného je pokud navštívíte vyšší cenové hladiny, kde vzhled už nějakou tu roli hraje…předpokládám ale, že takhle vysoko v cenovém žebříčku hledat nebudete.

Tím se dostáváme právě k té ceně. Zesilovač seženete již za několik tisíc, ale ceny se mohou na druhém konci spektra vyšplhat až na statisíce korun. Stejně jako u většiny výrobků, i zde s vyšší cenou neroste kvalita lineárně…proto skok v kvalitě mezi zesilovačem za 10 tisíc a 200 tisíc nebude pro běžného člověka tak velký jako z 2 tisíc na 10.

Závěrem

Jestli tedy hodláte vybavit své auto o nové reproduktory a plánujete si užívat mnohem lepší muziku, zesilovač je prostě nutnost. Doufám, že vám tento článek pomohl zorientovat se v různých pojmech a v konečném důsledku tak budete se svou koupí spokojeni. Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš první díl série o elektroautech. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například provést počítačovou diagnostiku auta, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Dobře zpracovanou převodovku Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Diagnostika auta

Blog – Elektroauta a jejich součásti