Automatickou převodovku by dnes chtěl skoro každý (samozřejmě kromě nadšených automobilistů 😆). Plno lidí ale neví, že by se o ni měli také starat a hlavně se k ní správně chovat. Právě na tento druhý problém se dnes zaměříme a řekneme si, co byste rozhodně neměli se svým automatem dělat.

Ruční brzdu zatahujeme při parkování v kopci vždy

Návod je základ

Tak jako u každého jiného auta, i zde není úplně od věci si projít manuál k autu, který s ním dostanete. Přece jen, kdo ví o autě vše potřebné a důležité? Výrobce. Manuály tak v autech nejsou jen tak pro parádu, ale najdete v nich plno užitečných informací, které vám mohou do budoucna velmi pomoct. Jako příklad lze uvést maximální přípustné hmotnosti tažených přívěsů, které rozhodně nejsou vždy a všude stejné a je tedy dobré si je dopředu zjistit.

Ale já nic netahám, tak k čemu mi to je?”, ptáte se. Možná netaháte přívěsy a vozíky, ale může se stát, že budete táhnout jiné porouchané auto do servisu nebo se budete snažit vyprostit cizí vozidlo ze škarpy. Ačkoli tyto situace nebývají běžné, není radno je úplně ignorovat.

Parkování v kopci

Zdá se to jako triviální záležitost, zaparkuju, zařadím “P” a hurá na nákup. Ale pozor! Pokud toto uděláte dojde k tomu, že západka zablokuje hřídel, která je přímo propojená s koly. Problém je v tom, že západka nebývá příliš silná. Auto vám samozřejmě nikam neodjede, ale může se stát, že by časem povolila a v takovém případě už by auto uhánělo dolů z kopce, jako by se nechumelilo. Tento problém vyřešíte jednoduše zatažením ruční brzdy, kterou je však potřeba zatáhnout dříve, než auto dáte do režimu “P”.

Neutrál za jízdy?

Mnoho majitelů manuálů využívá takový “trik” k dosažení lepší spotřeby. Tímto trikem je vyřazení do neutrálu za jízdy, čímž motor nebere kinetickou energii autu a vy tak “doplachtíte” mnohem dál. Toto ale v autech s automatickou převodovkou nedělejte. Některá auta vás sice nechají takto přeřadit za jízdy, ale obecně je lepší se toho vyvarovat a pákou pohnout maximálně do M (manuální režim), S (sportovní režim), E (režim ekonomické jízdy) nebo B (silnější rekuperace u hybridních aut).

Popojíždění v takových kolonách převodovce (hlavně DSG) úplně nesvědčí

DSG v kolonách

DSG skříním škodí popojíždění v kolonách a pomalé rozjezdy. Dochází totiž k prokluzu spojky, který byl měl správně být co nejkratší. Jenže pozvolné popojíždění rychlostí chůze v dopravní zácpě je přesně to, co spojkám nejvíce škodí. Ideální je, počkat si, až auto před vámi kousek popojede a bude možné se rozjet na nějakou rozumnou rychlost a poté znovu zastavit. Je to mnohem lepší než takové to “pocukávání“ o dva metry dopředu.

Něco není v pořádku

Pokud máte podezření na závadu, rozhodně to neodkládejte. Chyba může být v konečném důsledku třeba někde jinde, ale jestli tomu tak nebude, máte zaděláno na mastnou opravu. “Kam ale zavolat”, ptáte se. Jeden tip bych měl. Můžete se ozvat například nám na číslo 736 298 453 a my vám poradíme, případně pro vás najdeme ten nejlepší servis ve vašem okolí.

Závěrem

Tak to by bylo pro dnešek vše. Dnes jsme si shrnuli jak se správně chovat k automatickým převodovkám nebo spíše co s nimi nedělat. Tímto bych se s vámi rozloučil, máte-li chuť a čas na další článek, podívejte se třeba na náš díl o opravě převodovky. 😄

Cože? Máte nějaké připomínky, nápady, nebo poznatky? Zanechte nám je dole v komentářích pod článkem nebo na našem Facebooku. Stále samozřejmě také platí, že pokud byste měli jakékoliv otázky, či chtěli například vyměnit olej v autě, neváhejte nám zavolat na číslo 736 298 453 nebo navštivte náš web. 😊

Levné parkování Vám přeje,

Tým GetFix

tel. 736 298 453

 

Rychlé odkazy:

GetFix.cz – Web

GetFix.cz – Facebook

Služba – Výměna oleje

Blog – Oprava převodovky